Rząd zmienia zasady finansowania remontów dróg lokalnych

Od 2016 r. przebudowa ?szos gminnych i powiatowych będzie finansowana z rezerwy celowej utworzonej ?w budżecie państwa ?i nie niższej niż 900 mln zł.

Publikacja: 03.09.2014 09:47

W tym roku dofinansowanie na budowę i modernizację dróg lokalnych ma wynieść 250 mln zł, a nie jak z

W tym roku dofinansowanie na budowę i modernizację dróg lokalnych ma wynieść 250 mln zł, a nie jak zakładano 1 mld zł.

Foto: Fotorzepa, Dariusz Gorajski

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przygotowało projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Proponuje w nim zastąpić obecne narzędzie wsparcia dróg powiatowych i gminnych, czyli dotacje z Narodowego Programu Przebudowy dróg Lokalnych, dotacjami ze specjalnie utworzonej w budżecie państwa rezerwy celowej.

Zmiana ta jest związana z tym, że obecna, już druga edycja popularnych schetynówek kończy się w 2015 r.

Zgodnie z projektem rezerwa celowa przeznaczona na inwestycje na drogach lokalnych w 2016 r. ma wynosić 900 mln zł (rok bazowy). W kolejnych – nie mniej niż w roku bazowym. Wiadomo również, z jakich środków celowa rezerwa drogowa zostanie sfinansowana. Utworzą ją głównie wpłaty z Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, które zostały zobowiązane do odprowadzania do budżetu państwa 2 proc. przychodów uzyskanych ze sprzedaży drewna. A także środki budżetu państwa.

Jak zapowiada projektodawca, nowy mechanizm będzie w dużej części opierał się na funkcjonującym obecnie Narodowym Programie Przebudowy Dróg Lokalnych. Oznacza to, że z rezerwy celowej nadal będzie dofinansowywana budowa i przebudowa dróg lokalnych, a także skrzyżowań tych szos z drogami krajowymi, jeśli obowiązek ich wykonania będzie spoczywał na jednostce samorządu terytorialnego. Znany jest również poziom współfinansowania ze środków budżetu państwa takich inwestycji, który nie przekroczy 50 proc. kosztów realizacji zadania.

Również zasady podziału rezerwy celowej będą zbliżone do tych obowiązujących przy podziale środków z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych. Oznacza to, że zasady podziału będzie corocznie określał minister właściwy ds. transportu. Będą opiniowane przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zawiera także delegację do wydania przez ministra właściwego ds. transportu rozporządzenia. Określi ono sposób podziału rezerwy, szczegółowe warunki i tryb udzielania dotacji z budżetu państwa, a także terminy składania i oceny wniosków o przyznanie dofinansowania. Rozporządzenie będzie uwzględniać m.in. długość sieci dróg publicznych powiatowych i gminnych w poszczególnych województwach.

Projekt przewiduje, że nabór wniosków oraz wypłata dotacji jednostkom samorządu terytorialnego będzie zadaniem wojewodów.

etap legislacyjny: uzgodnienia międzyresortowe

Spadki i darowizny
Odziedziczyłeś majątek? By dysponować spadkiem, musisz mieć ten dokument
Praca, Emerytury i renty
NSA: honorowe krwiodawstwo nie ma pierwszeństwa przed policyjną służbą
Sądy i trybunały
Resort sprawiedliwości już nie chce likwidacji Izby Odpowiedzialności Zawodowej
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Prawo karne
Lech Wałęsa przegrał w sądzie. Chodzi o teczki TW „Bolka”