5 listopada wchodzi w życie nowelizacja rozporządzenia ministra administracji i cyfryzacji w sprawie sporządzania aktu pełnomocnictwa do głosowania w wyborach: do Sejmu, Senatu, Parlamentu Europejskiego, prezydenta RP oraz samorządowych.

Nowelizacja dostosowuje przepisy rozporządzenia do kodeksu wyborczego. Ten stanowi, że wyborca niepełnosprawny lub ten, który ukończył 75 lat, może składać do wójta wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania nie później niż do dziewiątego dnia poprzedzającego dzień wyborów. Zmiana ta została wprowadzona nowelizacją kodeksu z 11 lipca 2014 r.

W konsekwencji konieczne stało się dopasowanie terminu granicznego na składanie wniosków o sporządzenie pełnomocnictwa do głosowania określonego w rozporządzeniu przewidującym szczegółowy tryb sporządzania pełnomocnictwa do głosowania.

Przypominamy, że w tegorocznych wyborach samorządowych termin na złożenie wniosku o sporządzenie pełnomocnictwa do głosowania upływa w piątek 7 listopada. Wniosek należy złożyć w gminie, np. za pośrednictwem poczty, a akt pełnomocnictwa uprawniony urzędnik sporządzi w miejscu wskazanym przez wyborcę.

podstawa prawna: rozporządzenie z 16 października 2014 r. DzU z 21 października, poz. 1428