Reklama

Czy zmiany w ewidencji zabytków muszą być uzgodnione z konserwatorem

Wszelkie zmiany w gminnej ewidencji zabytków muszą być wcześniej uzgodnione z wojewódzkim konserwatorem zabytków.

Publikacja: 12.10.2020 06:50

Zamość

Zamość

Foto: AdobeStock

Niezależnie od siebie, wojewoda lubelski oraz lubelski wojewódzki konserwator zabytków zaskarżyli do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie zarządzenie prezydenta Zamościa o wyłączeniu 75 obiektów z gminnej ewidencji zabytków miasta Zamość. Były wśród nich budynki mieszkalne, obiekty przemysłowe oraz stanowiska archeologiczne.

Skarżący wystąpili o stwierdzenie nieważności zarządzenia z powodu rażącego naruszenia przepisów ustawy o ochronie zabytków oraz rozporządzenia ministra kultury i dziedzictwa narodowego w sprawie prowadzenia rejestru zabytków (...). Gminna ewidencja zabytków, przewidziana w obu tych aktach, jest prowadzona w formie kart adresowych zabytków nieruchomych z terenu gminy. Ich wpis i wykreślenie następują na podstawie zarządzenia wójta (burmistrza, prezydenta miasta), i wymagają wcześniejszego uzgodnienia z wojewódzkim konserwatorem zabytków. Zarządzenie zostało wydane pomimo braku takiego porozumienia – argumentowali skarżący.

Czytaj także: Rejestr zabytków: ochrona konserwatorska nie zaskoczy

Prezydent Zamościa wyjaśnił, że nie uzyskał w trakcie postępowania stanowiska wojewódzkiego konserwatora zabytków, uznał więc, iż sprawa wykreślenia konkretnych obiektów z gminnej ewidencji zabytków została załatwiona milcząco na podstawie przepisów k.p.a. Ważny jest też aspekt społeczny – podkreślił prezydent.

Właścicielami nieruchomości wymienionych w zarządzeniu są często emeryci i nie stać ich na remont zgodny z wytycznymi konserwatorskimi. A także osoby młode, które odziedziczyły nieruchomości z nienadającym się do zamieszkania budynkami, na których rozebranie nie wyraża zgody konserwator. Większość obiektów wykreślonych z ewidencji zabytków jest w ruinie, bądź są opuszczone niekiedy od kilkudziesięciu lat.

Reklama
Reklama

Kwestia pozytywnego społecznego charakteru zaskarżonego zarządzenia nie może mieć jakiegokolwiek wpływu na ocenę legalności tego aktu – zaakcentował WSA, stwierdzając jego nieważność. Wprawdzie można mieć nieraz wątpliwości, czy konieczna jest ochrona konserwatorska konkretnego obiektu, ale prezydent miasta nie jest upoważniony do określania samodzielnie o jego wykreśleniu z gminnej ewidencji zabytków. Rozstrzygnięcie może zapaść wyłącznie w porozumieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków – orzekł sąd. Prezydent Zamościa nie mógł też przyjąć, że sprawa została załatwiona milcząco, jako że nie uzyskał stanowiska tego organu. Do postępowania w sprawie prowadzenia gminnej ewidencji zabytków nie stosuje się bowiem przepisów k.p.a.

Skargę wojewódzkiego konserwatora zabytków sąd odrzucił z uwagi na niewykazanie indywidualnego interesu prawnego.

Wyrok jest nieprawomocny.

Sygnatura akt: II SA/Lu 731/19

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama