Wojewoda Śląski w wydanym rozstrzygnięciu nadzorczym zakwestionował uchwałę Rady Miasta Żory, wprowadzającej regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów.
W uchwale tej rada ustaliła, że wysokość stypendium szkolnego wynosi 95 zł miesięcznie, gdy miesięczna wysokość dochodu na osobę w rodzinie ucznia wynosi powyżej 342 zł, 135 zł miesięcznie, kiedy dochód mieści się w przedziale od 136 do 342 zł oraz 190 zł, gdy dochód jest mniejszy niż 136 zł.
Argumentując swoją decyzję o stwierdzeniu nieważności uchwały Wojewoda wskazał, iż w przypadku tego rodzaju uchwał, rady gmin nie powinny w ogóle operować kwotami stypendiów, gdyż jest to działanie nie mające podstawy w przepisach ustawy o systemie oświaty. Zaznaczył, że skonstruowana przez samorząd norma prawna „nie pozostawia Prezydentowi Miasta Żory luzu decyzyjnego", a tym samym „postanawiając w uchwale o konkretnej kwocie stypendium, naruszyła zasadę podziału kompetencji między organami", co uzasadnia stwierdzenie nieważności uchwały w całości.
W skardze do sądu administracyjnego na rozstrzygnięcie Wojewody Śląskiego gmina Żory stwierdziła, że ustawodawca poza nakazem uwzględniania sytuacji materialnej uczniów i ich rodzin oraz innych okoliczności wymienionych w ustawie o systemie oświaty, nie reguluje zakresu w jakim rada miasta ma dokonać określenia sposobu ustalania wysokości stypendium szkolnego.
Zdaniem samorządu w świetle ogólnie brzmiących przepisów nie było podstaw by negować rozwiązanie, w ramach którego prezydent przyzna stypendium w kwocie, której wysokość określona będzie w uchwale rady miasta w sposób jednak zróżnicowany zależnie od sytuacji materialnej uczniów oraz innych okoliczności.