Wójt jest organem wykonawczym gminy. Z tego tytułu przysługują mu kompetencje określone w art. 30 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: usg). Jest także organem administracji i w tym zakresie wydaje decyzje. Oprócz tego do jego wyłącznej kompetencji zalicza się kierowanie urzędem gminy. Swoich zadań nie musi realizować osobiście. W myśl art. 33 ust. 4 usg wójt może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu zastępcy lub sekretarzowi gminy. W praktyce mogą się pojawić wątpliwości, czy dopuszczalne jest scedowanie na tych pracowników wszystkich zadań i kompetencji, czy są jednak takie obowiązki, których wójt nie może powierzyć innym osobom. Taki problem dotyczył m.in. możliwości upoważnienia zastępcy wójta do dokonywania zmian w budżecie. Regionalne izby obrachunkowe są zdania, że tej kompetencji wójt nie może powierzyć swojemu zastępcy. Poglądy sądu administracyjnego zaś są podzielone.
Zmiana budżetu
Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu w swoich uchwałach (por. np. uchwałę nr 8/497/2015 z 22 kwietnia 2015 r.) konsekwentnie wskazuje, że nie jest możliwe scedowanie przez wójta gminy będącego organem wykonawczym jednostki samorządu terytorialnego (dalej: jst) swoich uprawnień do dokonywania zmian w budżecie na inne osoby. Uprawnienie takie nie wynika ani z usg, ani z ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: ufp). Zdaniem izby uprawnienia takiego organ wykonawczy nie może także ustanowić w regulaminie organizacyjnym urzędu. Poznańska izba podkreśliła, że ufp jest aktem szczególnym normującym sprawy budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Gdyby zamiarem ustawodawcy było umożliwienie przekazania uprawnień organu wykonawczego do dokonywania zmian w budżecie na inne osoby, to zapewne odpowiednie regulacje zawarte byłyby w tej regulacji.
Podwójna rola
Taki sam pogląd zaprezentowała RIO we Wrocławiu w uchwale nr 68/2015 z 26 sierpnia 2015 r. W jej uzasadnieniu wskazano, że wójt występuje w podwójnej roli. Raz jako organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego, drugi raz jako kierownik urzędu gminy. Jednocześnie zakres zadań i obowiązków wynikających z tych funkcji nie jest tożsamy. Zdaniem wrocławskiej izby przepis zezwalający wójtowi na powierzeniu zastępcy określonych spraw jst w swoim imieniu został umieszczony po przepisie ustanawiającym wójta kierownikiem urzędu gminy. Zatem jego upoważnienie do delegowania uprawnień należy rozumieć w kontekście uprawnień do kierowania urzędem, a nie w kontekście wypełniania funkcji organu wykonawczego.
Zdaniem izby powierzenie na podstawie art. 33 ust 4 usg określonych spraw przez wójta zastępcy czy sekretarzowi dotyczyć może spraw bieżących, związanych np. z organizacją urzędu gminy, spraw pracowniczych, a nie kompetencji organu wykonawczego (organu gminy), jakim jest wójt.
Skrajne stanowiska
Wskutek skarg gmin sprawa ta dwukrotnie trafiała do WSA w Poznaniu. Poglądy składów orzekających były skrajnie odmienne. W wyroku z 28 października 2015 r. (sygn. I SA/Po 1300/15) sąd uznał rację RIO, że zastępca prezydenta nie może wprowadzać zmian w budżecie. To zadanie z mocy prawa zostało przypisane organowi wykonawczemu.