Reklama
Rozwiń
Reklama

Ulga przy kupnie mieszkania komunalnego - kto jest uprawniony

Z grona uprawnionych do bonifikaty przy zakupie komunalnego mieszkania mogą być wykluczeni najemcy, którzy posiadają tytuł prawny do innego lokalu. Takie wyłączenie nie narusza zasady równości.

Publikacja: 17.05.2016 06:00

Ulga przy kupnie mieszkania komunalnego - kto jest uprawniony

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Rada gminy może (ale nie musi) przewidzieć udzielanie bonifikat przy sprzedaży lokali komunalnych najemcom. Jeżeli jednak zdecyduje się na ich wprowadzenie, to podjęta w tym zakresie uchwała musi określać konkretne i przejrzyste warunki udzielenia ulg. Mogą to być zarówno wymogi przedmiotowe, jak i podmiotowe. Te ostatnie mogą być kształtowane poprzez wskazanie określonej grupy podmiotów, którym bonifikata będzie przysługiwała, jak i poprzez wskazanie kręgu osób, którym nie będzie się należała.

Jednakowe kryteria

Rada gminy, która zdecyduje się na udzielanie ulg w cenie sprzedaży komunalnych lokali, musi w uchwale określić warunki udzielania bonifikat i wysokości stawek procentowych. Są to elementy, które muszą być uregulowane w tym akcie (por. rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody lubelskiego z 23 lipca 2014 r., znak: PN-II. 4131.272.2014).

Rada gminy, ustalając te kwestie, musi dbać, by nie naruszyć przy tym określonych standardów (w tym konstytucyjnych), w szczególności zasady równości i sprawiedliwości.

Sąd Najwyższy w wyroku z 12 lutego 2015 r. (sygn. akt IV CSK 265/14) zauważył, że przewidziana w art. 68 ust. 1 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (dalej: ugn) możliwość udzielenia przez gminę bonifikaty od ceny komunalnego mieszkania jest odstępstwem od zasady sprzedaży lokali gminnych za cenę odpowiadającą ich wartości rynkowej.

Ten przywilej ma na celu ułatwienie zakupu lokum przez dotychczasowego najemcę, dla którego jest ono centrum życiowym, w którym najemca i członkowie jego rodziny realizują potrzeby mieszkaniowe. Udzielenie najemcy bonifikaty – jak zauważył dalej SN – jest istotnym uprawnieniem finansowym nabywcy lokalu uzyskiwanym kosztem środków publicznych. Dlatego uchwały rad gmin zawierające zasady udzielania obniżek powinny wprowadzać wyraźne i jednakowe dla wszystkich kryteria przesądzające, że ulgi udzielane będą w odniesieniu do wskazanych nieruchomości w określonej wysokości, uzależnionej od ustalonych warunków.

Reklama
Reklama

Ustalenie progów

Jak wskazał z kolei Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z 5 października 2015 r. (sygn. akt II SA/Gl 742/15) „równo" nie oznacza „wszystkim jednakowo". Zatem zdaniem gliwickiego sądu wszyscy najemcy komunalnych lokali mieszkalnych powinni mieć taką samą bonifikatę, nabywając od gminy zajmowany lokal, pod warunkiem, że wszyscy spełniają wspólną cechę istotną, którą może być np. kryterium wieku budynku.

Tak więc w świetle art. 68 ust. 1 pkt 7 ugn rada gminy może podjąć np. uchwałę w sprawie zasad sprzedaży lokali mieszkalnych stanowiących własność gminy, w której w sposób zróżnicowany określi wysokość bonifikat, uzależniając je od szczegółowych kryteriów dotyczących zbywanych nieruchomości.

Wyłączenia podmiotowe

Zdaniem WSA w Białymstoku, wyrażonym w wyroku z 25 sierpnia 2010 r. (sygn. akt I SA/Bk 403/10), obowiązek określenia w uchwale warunków udzielania bonifikat przy sprzedaży nieruchomości gminnych ma na celu zapewnienie przejrzystości zasad, na jakich będą one przyznawane. Chodzi o takie ustanowienie warunków udzielania bonifikat, aby każdy najemca, uprawniony do nabycia lokalu mieszkalnego w drodze bezprzetargowej, wiedział, jakie warunki musi spełnić, aby mógł z tego prawa skorzystać (rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody lubelskiego z 4 grudnia 2014 r., znak: PN-II.4131. 445. 2014). Nie oznacza natomiast obowiązku zapewnienia tych bonifikat każdemu zainteresowanemu. Innymi słowy, rada gminy, określając warunki udzielania bonifikat przy sprzedaży nieruchomości gminnych w drodze bezprzetargowej, ma kompetencję do określenia grupy podmiotów, którym nie będą one przysługiwały.

Regulacja podmiotowych wyłączeń powoduje często zarzut naruszenia zasad równości. Stąd sprawa ta stała się przedmiotem wyrokowania przez NSA w orzeczeniu z 3 grudnia 2015 r. (sygn. akt I OSK 1791/15). NSA stwierdził w nim, że dopuszczalny jest warunek wprowadzony przez radę miasta, który uzależnia możliwość skorzystania z bonifikaty od nieposiadania przez najemcę tytułu prawnego do innej nieruchomości położonej na terenie województwa. W ocenie NSA tak określony wymóg mieści się w ramach upoważnienia, o którym mowa w art. 68 ust. 1b ugn.

Ważne

Uchwała rady gminy określająca warunki udzielania bonifikat i wysokości stawek procentowych jest aktem prawa miejscowego. Może dotyczyć indywidualnych nieruchomości.

podstawa prawna: art. 68 ust. 1 pkt 7, ust. 1b ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. DzU z 2015 r., poz. 1774 ze zm.)

Prawo w Polsce
Zmowa przetargowa Budimexu. Wyrok może utrudnić walkę o kolejne kontrakty
Prawo karne
Zapadł wyrok w sprawie afery SKOK Wołomin. 14 lat więzienia za wypranie blisko 350 mln zł
Praca, Emerytury i renty
Planujesz przejść na emeryturę w 2026 roku? Ekspert ZUS wskazuje dwa najlepsze terminy
Ubezpieczenia i odszkodowania
Sąd Najwyższy: to, że kierowca zapłaci za wypadek, nie zwalnia ubezpieczyciela
Prawo karne
Radosław Baszuk: Jesteśmy przyzwyczajeni do szybkich aresztowań, ale to nie przypadek Ziobry
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama