Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 14 grudnia 2016 r., sygn. 3060-ILPP2-1.4512.106. 2016.2.AS rozstrzygnął kwestię zasad traktowania dla potrzeb VAT rozliczeń z tytułu zadań wykonywanych na podstawie porozumienia międzygminnego przez gminę na rzecz własną oraz na rzecz gmin objętych porozumieniem. Omawiana interpretacja została wydana na wniosek gminy, która na podstawie przepisów ustawy o samorządzie gminnym zawarła z innymi gminami wchodzącymi w skład aglomeracji, rozumianej jako obszar funkcjonalny tworzony przez poszczególne gminy, porozumienie w celu realizacji wspólnej strategii rozwoju. Zadania realizowane w ramach porozumienia będą korzystały z dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Jak wskazała gmina, na mocy porozumienia możliwe jest przekazanie zadań własnych gminy innej gminie. W efekcie gmina przejmująca zadania na podstawie porozumienia, wykonuje je we własnym imieniu, ale na rzecz swoją oraz gminy przekazującej zadania, a z drugiej strony gmina przekazująca zadania jest zobowiązana do pokrycia kosztów ich wykonania.
Gmina podkreśliła, że z zawartego porozumienia nie wynikają żadne świadczenia na rzecz gmin uczestniczących w porozumieniu. Wnioskodawca jest zobowiązany do powołania jednostki organizacyjnej pn. Instytucja Pośrednicząca Aglomeracji W. (dalej: „IPAW"), do której zadań należą w szczególności: przeprowadzanie naboru i oceny wniosków o dofinansowanie, zawieranie umów o dofinansowanie projektu z wnioskodawcami, których projekty zostały wybrane do dofinansowania, rozliczania podpisanych z beneficjentami umów o dofinansowanie projektu oraz monitorowanie postępów realizacji projektów realizowanych przez beneficjentów w zakresie finansowym i rzeczowym. Rozliczenie dofinansowań udzielanych przez IPAW odbywa się w ten sposób, że 85 proc. kosztów projektu jest pokrywane ze środków Unii Europejskiej w ramach RPO, a pozostałe 15 proc. pokrywają gminy uczestniczące w porozumieniu w udziałach określonych ww. porozumieniem. Zdaniem gminy, środki otrzymywane od pozostałych uczestników porozumienia na funkcjonowanie IPAW stanowią dotację celową na pokrycie kosztów funkcjonowania jednostki i dokumentowane są notami księgowymi. Dodatkowo, gmina jako instytucja pośrednicząca w rozumieniu ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności, finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020, zawarła porozumienie z instytucją zarządzającą RPO, na mocy którego przejęła część zadań z zakresu zarzadzania, kontroli i monitorowania RPO.
Na tle tak zaprezentowanego stanu faktycznego gmina zwróciła się z wnioskiem o potwierdzenie, czy wykonywane przez nią zadania wynikające z zawartego porozumienia na rzecz swoją oraz pozostałych uczestników porozumienia, a także zadania powierzone gminie przez instytucję zarządzającą RPO nie podlegają opodatkowaniu VAT.
Przedstawiając swoje stanowisko gmina stwierdziła, że realizując ww. zadania nie wykonuje usług w rozumieniu ustawy o VAT. Na poparcie swojego stanowiska gmina odwołała się do przepisów ustawy VAT określających przedmiot opodatkowania, w świetle których doszła do wniosku, iż w zaistniałej sytuacji nie dochodzi do wykonania świadczenia przez gminę na rzecz innych gmin, ponieważ wnioskodawca występuje jedynie w roli pełnomocnika w pozyskiwaniu środków na finansowanie projektu będącego wspólnym celem gmin tworzących ww. aglomerację.
Dodatkowo gmina powołała się na interpretację dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 23 czerwca 2010 r., IPPP1-443-383/10-4/AS, która wprawdzie dotyczyła rozliczeń w ramach konsorcjum, ale wnioski z niej płynące znajdują zastosowanie do sytuacji gminy. Jak bowiem wskazała gmina w obydwu przypadkach środki finansowe są przekazywane przez poszczególne gminy w formie refundacji poniesionych wydatków, celem czynienia wspólnego przedsięwzięcia.