Reklama

Kiedy gmina działa jako podatnik VAT

Jeżeli do punktu przedszkolnego rowadzonego na terenie danej gminy uczęszcza dziecko zamieszkałe w innej gminie, to pomiędzy nimi dochodzi do stosownego rozliczenia kosztów i czynność tę należy raportować dla celów podatku od towarów i usług.

Publikacja: 10.07.2017 05:20

Kiedy gmina działa jako podatnik VAT

Foto: 123RF

Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 30 marca 2017 r. (3063-ILPP1-1.4512.45.2017.1.MW).

Gmina prowadzi punkt przedszkolny dla dzieci w wieku od 3 do 5 lat oraz oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, w których wychowaniem przedszkolnym objęte są dzieci w wieku od 5 do 6 lat. Do punktu przedszkolnego gminy oraz do jej oddziałów przedszkolnych uczęszczają dzieci będące nie tylko jej mieszkańcami, lecz również innych sąsiednich gmin.

Koszty wychowania przedszkolnego dotyczące dzieci z sąsiednich gmin miały zostać zwrócone gminie przez sąsiednie gminy, których mieszkańcami były dzieci uczestniczące na zajęcia w punktach i oddziałach przedszkolnych prowadzonych przez gminę. Podstawę takich działań gmina upatrywała w art. 79a ust. 2 ustawy o systemie oświaty. Wysokość opłat wychowania przedszkolnego, którymi gmina zamierzała obciążyć sąsiednie gminy, wynikała z ww. ustawy.

Gmina zwróciła się do organu podatkowego z pytaniem czy wychowanie przedszkolne dzieci niebędących mieszkańcami gminy i którego kosztami gmina zamierza obciążać gminy, których mieszkańcami są te dzieci, jest czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT, korzystającą ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lub pkt 26 ustawy o VAT.

Gmina uważała, że wykonując czynności w zakresie wychowania przedszkolnego działa jako organ władzy publicznej realizujący zadania własne oraz zapisy ustawy o systemie oświaty. Nie można zatem uznać, że zwrot kosztów za pobyt dzieci w przedszkolach od innej gminy jest wynagrodzeniem za świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT.

Reklama
Reklama

Stanowisko przedstawione przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej było odmienne. Organ podkreślił, że czynności wykonywane przez jednostki samorządu terytorialnego mogą zostać wyłączone spod opodatkowania VAT jedynie, gdy mają charakter publicznoprawny, a ich wykonywanie nie będzie prowadziło do naruszenia zasad konkurencji. Tym samym, jednostki samorządu terytorialnego powinny zostać uznane za podatników VAT, jeżeli działają w sferze, w której występuje konsumpcja oraz mogą konkurować z podmiotami prawa prywatnego. Kryterium decydującym o podmiotowości gminy jako podatnika VAT jest bowiem zachowanie się jej nie jak organ władzy publicznej, ale jak podmiot gospodarczy.

Organ podatkowy wskazał, że czynności wykonywane przez gminę, mieszczące się w zakresie jej zadań własnych, nie zawsze są wyłączone z opodatkowania VAT na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Gmina działa jako podatnik VAT, jeżeli jej działania wynikają z umów cywilnoprawnych oraz w takich przypadkach, gdy identyczne lub zbliżone czynności mogą być wykonywane przez podmioty prywatne.

W ocenie organu podatkowego, wnioskodawca, pobierając opłaty od innych gmin, nie działa w pozycji nadrzędnej („w charakterze organu"), zaś wykonywane przez niego czynności (tj. odpłatna opieka nad dziećmi) jest objęta zakresem ustawy o VAT. Tym samym, gmina, pobierając opłaty od innych gmin za wychowanie przedszkolne, świadczy odpłatne usługi, podlegające opodatkowaniu VAT. Niemniej jednak, jak wskazał organ podatkowy, czynności te korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Komentarz eksperta

Marta Barczuk, konsultantka w Zespole Podatków Pośrednich w Dziale Doradztwa Podatkowego EY

Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej jest zaskakujące i – w naszej ocenie – trudno doszukać się jakichkolwiek argumentów na jego poparcie.

Oczywiście należy przyznać rację organowi podatkowemu, że „generalnie organy oraz urzędy publiczne są uznawane za podatników. Dotyczy to jednakże tylko tej sfery, w której faktycznie występuje konsumpcja oraz gdzie podmioty te mogą konkurować z podmiotami prawa prywatnego". Trudno jednak zgodzić się z tym, że czynności będące przedmiotem niniejszej sprawy wykonywane są w sferze konsumpcji i konkurencji.

Reklama
Reklama

W pierwszej kolejności należy wskazać, że gmina nie posiada w tym zakresie swobody działania. Realizuje ona natomiast ściśle określone zadania nałożone na nią przez przepisy prawa, w szczególności ustawę z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz ustawę z 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Obowiązek i sposób rozliczeń pomiędzy gminami w analizowanej sytuacji jest precyzyjnie określony w przepisach ustawy o systemie oświaty. Gminy nie zawierają w tym zakresie umów cywilnoprawnych z sąsiednimi gminami i nie kształtują swobodnie wzajemnych relacji.

Wysokość odpłatności pobieranej od sąsiedniej gminy za wychowanie przedszkolne dziecka będącego jej mieszkańcem również jest ściśle określona w ustawie o systemie oświaty. Oznacza to, że gminy nie mogą samodzielnie kształtować wysokości opłaty, tak jak ma to miejsce w przypadku przedsiębiorców działających na zasadach rynkowych, na podstawie umów cywilnoprawnych.

Trudno zatem twierdzić, że gmina może w tym przypadku konkurować z podmiotami prywatnymi, jeżeli jej działanie w tym zakresie jest z góry określone przez przepisy prawa.

Argumenty użyte przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wydają się zatem nietrafione i – jak pokazuje obserwacja kolejnych rozstrzygnięć wydawanych przez niego w tym zakresie – zrewidował on już swoje stanowisko. W kolejnych interpretacjach indywidulanych ocena na gruncie VAT czynności wychowania przedszkolnego na rzecz dzieci będących mieszkańcami innych gmin, za które gminy otrzymują zwrot kosztów, jest bowiem zgoła odmienna. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z 10 maja 2017 r. (0113-KDIPT1-2.4012.42.2017.1.IR) oraz interpretacji indywidualnej z 24 maja 2017 r. (0112-KDIL2-1.4012.89.2017.1.SS) czytamy, że Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej twierdzi, iż przedmiotowa działalność gmin pozostaje poza zakresem ustawy o VAT.

Pozostaje zatem mieć nadzieję, że komentowana interpretacja z 30 marca 2017 r. okaże się odosobnionym przypadkiem i że ostatecznie zostanie ona zmieniona / uchylona. Natomiast linia interpretacyjna w dalszym ciągu przedstawiać będzie pogląd, że dotacje na przedszkole otrzymywane od sąsiednich gmin, w przedstawionych okolicznościach, nie trafiają do rejestru czynności podlegających opodatkowaniu VAT, ponieważ nie dotyczą czynności objętych zakresem ustawy o VAT.

Współautorką komentarza jest Ewa Rowińska, starsza konsultantka w Zespole Podatków Korporacyjnych w Dziale Doradztwa Podatkowego EY

Matura i egzamin ósmoklasisty
Nadchodzi najpoważniejsza zmiana w polskiej ortografii od kilkudziesięciu lat
Nieruchomości
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok ws. zasiedzenia służebności przesyłu
Dobra osobiste
Dziennikarka TVP ofiarą pomówień wspomaganych przez AI. Jak walczyć z oczernianiem?
Prawo w Polsce
Jest pierwsze weto. Karol Nawrocki mówi o „szantażu wobec społeczeństwa"
Matura i egzamin ósmoklasisty
CKE podała terminy egzaminów w 2026 roku. Zmieni się też harmonogram ferii
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama