Reklama
Rozwiń
Reklama

Jak rada gminy może określać bonifikatę przy zbywaniu nieruchomości

Rada gminy może w sposób zróżnicowany określać bonifikatę, uzależniając jej wysokość od szczegółowych warunków dotyczących zbywanych nieruchomości.

Publikacja: 12.09.2017 02:00

Jak rada gminy może określać bonifikatę przy zbywaniu nieruchomości

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Uchwała rady gminy stanowiąca dla wójta/ burmistrza/prezydenta miasta podstawę do udzielenia bonifikaty musi określać warunki udzielenia bonifikaty oraz wysokość stawek procentowych. Ustawodawca jednoznacznie zastrzega, że uchwała ta stanowić będzie akt prawa miejscowego lub też będzie dotyczyć indywidualnych nieruchomości. Ta ostatnia zasada – umożliwiająca podejmowanie przedmiotowej uchwały w dwojaki sposób obowiązuje od roku 2015 i weszła w życie na mocy ustawy z 12 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami. Rada gminy może więc:

- wydać uchwałę określającą ogólne zasady dotyczące wszystkich nieruchomości gminnych

- wydać uchwałę, która nie jest aktem powszechnie wiążącym, ale dotyczy jedynie konkretnych nieruchomości.

Powyższe zróżnicowanie wynika z faktu, że w orzecznictwie utrzymał się pogląd o indywidualnym charakterze udzielania bonifikat. Jeżeli bonifikata udzielana jest na wniosek zainteresowanego – rada gminy wydaje uchwałę w indywidualnej sprawie (gdy wniosek dotyczy kilku nieruchomości – rada gminy powinna odnieść się osobno do każdej z nieruchomości; może to też zrobić w jednej uchwale). Natomiast jeżeli rada gminy chce kompleksowo określić zasady udzielania bonifikat w gminie – może zrobić to w uchwale stanowiącej akt prawa miejscowego powszechnie wiążący. Przyjmując takie kompleksowe rozwiązanie, trzeba pamiętać, że w sytuacji, gdy organy gminy będą chciały wprowadzić od niego wyjątki, również będą musiały to określić w osobnej uchwale. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 3 grudnia 2015 r. (I OSK 1791/15, LEX nr 1988022) uznał, że w świetle omawianego przepisu rada gminy może w sposób zróżnicowany określać bonifikatę, uzależniając jej wysokość od szczegółowych warunków dotyczących zbywanych nieruchomości. W innym orzeczeniu (z 13 grudnia 2016 r., I OSK 2243/16, LEX nr 2230827) NSA doprecyzował, że wśród tych warunków może być np. powierzchnia lokalu, jego stan techniczny, data budowy, liczba lokali w budynku, itd. Warunki te jednak zawsze muszą być przejrzyste. Naruszeniem takiej zasady byłoby ustalanie wysokości bonifikaty w sposób „widełkowy" pozostawiając wybór konkretnej stawki organowi wykonawczemu (wójtowi/ burmistrzowi/ prezydentowi miasta).

–dr Maciej J. Nowak, radca prawny

Reklama
Reklama

podstawa prawna: art. 68 ust. 1b ustawy 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 2147 ze zm.)

Prawo w Polsce
Zmowa przetargowa Budimexu. Wyrok może utrudnić walkę o kolejne kontrakty
Sądy i trybunały
Co dalej z Trybunałem po wyroku TSUE? Setki orzeczeń do podważenia
Praca, Emerytury i renty
Planujesz przejść na emeryturę w 2026 roku? Ekspert ZUS wskazuje dwa najlepsze terminy
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Edukacja
Pisownia na nowo. Co zmieni się w polskiej ortografii od przyszłego roku?
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama