Schroniska te będą przeznaczone dla osób bezdomnych, które ze względu na wiek, chorobę lub niepełnosprawność wymagają częściowej pomocy i opieki innych osób w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych, ale nie wymagają usług w zakresie świadczonym przez jednostkę całodobowej opieki, zakład opiekuńczo-leczniczy lub zakład pielęgnacyjno-opiekuńczy, o którym mowa w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Co do zasady więc do schroniska dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi nie będą mogły być kierowane osoby wymagające specjalistycznej pomocy medycznej lub całodobowej opieki świadczonej przez np. zakłady pielęgnacyjno-opiekuńcze czy domy pomocy społecznej.
Jednak w szczególnie uzasadnionych przypadkach bezdomny wymagający całodobowej opieki i skierowany do domu pomocy społecznej będzie mógł być tymczasowo umieszczony w schronisku dla bezdomnych z usługami opiekuńczymi. Będzie tam oczekiwał na umieszczenie w domu pomocy społecznej, nie dłużej jednak niż 4 miesiące. Chodzi o zabezpieczenie opieki dla osoby bezdomnej, która z powodu kolejki nie będzie mogła od razu zamieszkać w DPS. W ciągu 4 miesięcy gmina powinna dla niej znaleźć dom pomocy społecznej z fachową pomocą przewidzianą dla osób wymagających całodobowej opieki. Gmina powinna szukać dla osoby kierowanej do domu pomocy społecznej placówki najbliżej jej miejsca zamieszkania, w której okres oczekiwania jest krótszy niż 3 miesiące (art. 54 ust. 2a ustawy o pomocy społecznej).
W schronisku dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi będą mogły przebywać jedynie osoby na podstawie decyzji o przyznaniu tymczasowego miejsca w schronisku dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi lub decyzji o przyznaniu tymczasowego miejsca w schronisku dla osób bezdomnych, wydanej przez gminę. Podmioty prowadzące nowy typ placówki nie będą mogły przyjmować do schroniska np. osób starszych na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych z osobami prywatnymi. Ma to zapobiec sytuacjom, w którym podmioty zobowiązane do uzyskania zezwolenia wojewody na prowadzenie placówki całodobowej opieki dla osób starszych, chorych niepełnosprawnych podszywałyby się pod schroniska dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi, by uniknąć tego obowiązku.
Kolejnym rozwiązaniem zaproponowanym w ustawie jest wyłączenie kontraktu socjalnego z procedury kierowania osoby bezdomnej do schroniska dla osób bezdomnych, w sytuacji gdy świadczenie przyznawane jest w miejscu pobytu w przypadkach szczególnie uzasadnionych sytuacją osobistą osoby ubiegającej się o schronienie, w sprawach niecierpiących zwłoki zgodnie z art. 101 ust. 3 ustawy.
Zdecydowano się również na zmianę formuły rejestru placówek, który prowadzi wojewoda, na rejestr miejsc udzielenia tymczasowego schronienia. Prowadzenie przez wojewodę rejestru miejsc udzielenia tymczasowego schronienia w schroniskach dla osób bezdomnych, schroniskach dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi, noclegowniach i ogrzewalniach ma na celu zapewnienie maksymalnego dostępu do informacji o miejscach tymczasowego schronienia dla osób bezdomnych i wszystkich potrzebujących wsparcia w tej formie. Zgodnie bowiem z art. 17 ustawy o pomocy społecznej zadaniem własnym gminy jest udzielenie tymczasowego schronienia, w związku z czym, to gmina zgłasza do rejestru wojewody miejsca tymczasowego schronienia w poszczególnych placówkach.