- W gminie planowane jest przystąpienie do kredytów zaciągniętych przez spółkę komunalną. Czy tego typu umowa podlega opinii regionalnej izby obrachunkowej? Czy stanowi ona tytuł dłużny zgodnie z ustawą o finansach publicznych i podlega wpisaniu do wieloletniej prognozy finansowej?
Zapytanie dotyczy dwóch odrębnych kwestii i dlatego wymagają one odrębnej oceny prawnej. I tak, kwestia uznania danej umowy za dług publiczny (samorządowy) wymaga odniesienia się do art. 72 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz rozporządzenia ministra finansów w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego.
Z tego drugiego aktu prawnego wynika, że tytuły dłużne dzielą się na enumeratywnie tam wymienione. Wśród nich są m.in. kredyty i pożyczki. Przy czym, do tej kategorii zalicza się również umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym, które mają wpływ na poziom długu publicznego, papiery wartościowe, których zbywalność jest ograniczona, umowy sprzedaży, w których cena jest płatna w ratach, umowy leasingu zawarte z producentem lub finansującym, w których ryzyko i korzyści z tytułu własności są przeniesione na korzystającego z rzeczy, a także umowy nienazwane o terminie zapłaty dłuższym niż rok, związane z finansowaniem usług, dostaw, robót budowlanych, które wywołują skutki ekonomiczne podobne do umowy pożyczki lub kredytu, z uwzględnieniem podziału na:
- krótkoterminowe – o pierwotnym terminie zapłaty nie dłuższym niż rok lub podlegające spłacie na żądanie,
- długoterminowe – o pierwotnym terminie zapłaty dłuższym niż rok.