Lotniska regionalne chcą bezpośrednich połączeń

Mniejsze porty lotnicze planują stworzenie siatki połączeń między sobą. Jeżeli nie dogadają się z PLL LOT, ogłoszą przetarg na obsługę lotów po Polsce. Projekt może liczyć na wsparcie finansowe marszałków województw – ustaliła „Rz”

Publikacja: 26.01.2010 03:08

Polskie lotniska obsłużyły w 2009 r. 18,9 mln pasażerów. Z tego ok. 900 tys. osób skorzystało z lotó

Polskie lotniska obsłużyły w 2009 r. 18,9 mln pasażerów. Z tego ok. 900 tys. osób skorzystało z lotów krajowych.

Foto: Rzeczpospolita

– Wiemy, jakie połączenia chcemy mieć, przeprowadziliśmy już analizy, które będą opłacalne, teraz szukamy przewoźnika, który będzie loty obsługiwał – mówi „Rz” Jan Pamuła, prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych i szef krakowskiego lotniska. – Zaczęliśmy rozmowy z LOT, jeżeli nie będzie chciał zaangażować się w projekt, jako związek ogłosimy przetarg na obsługę lotów.

W postępowaniu ma zostać wybrany przewoźnik, z którym będą prowadzone negocjacje na temat zasad współpracy. Na razie władze ZRPL nie chcą ujawniać proponowanej siatki połączeń. – Chcemy wysłuchać propozycji LOT – mówi Pamuła.

Spotkanie portów lotniczych z zarządem przewoźnika planowane jest na połowę lutego. Na razie PLL LOT obsługuje połączenia krajowe tylko do i z Warszawy. Kilka tras obsługuje też prywatna linia Jet Air. – Jesteśmy zainteresowani rozwojem siatki połączeń lokalnych i będziemy je obsługiwać na tyle, na ile będzie to możliwe, biorąc pod uwagę posiadane przez nas samoloty – mówi Andrzej Kozłowski, rzecznik PLL LOT. Firmie brakuje małych maszyn do lotów po Polsce. Najmniejsze są 46-miejscowe ATR 42-500.

Związek Regionalnych Portów Lotniczych deklaruje, że jego członkowie wesprą przedsięwzięcie finansowo. – Nie możemy zgodnie z prawem finansować przewoźników, ale mamy budżet na marketing i w jego ramach będziemy promować połączenia krajowe – mówi Jan Pamuła. Jak dodaje, liczy, że w projekt zaangażują się też marszałkowie. I organizacyjnie, i finansowo.

– By mówić o konkretach, musimy przeanalizować wszystkie za i przeciw. Nie mówimy „nie” – zaznacza Władysław Husejko, marszałek województwa zachodniopomorskiego. Leszek Wojtasiak, marszałek wielkopolski, popiera inicjatywę portów lotniczych. – Nowe połączenia przyczyniają się do rozwoju regionów, na pewno będziemy rozmawiać o możliwości ich wsparcia – mówi Wojtasiak. Jak dodaje, marszałkowie mogą m.in. organizować kampanie marketingowe, by informować potencjalnych podróżnych o trasach lotów i promować sąsiednie regiony. A kwestia połączeń jest paląca. – W lutym przyjmujemy delegację przedsiębiorców z Brazylii, okazało się, że najdogodniejsze połączenie z Poznania do Warszawy jest przez Monachium. I tak właśnie będą podróżować. Tak być nie może – dodaje marszałek.

Reklama
Reklama

Prawo nie dopuszcza, by marszałkowie organizowali i finansowali połączenia lotnicze, tak jak robią to z regionalnymi połączeniami kolejowymi. – Gdyby była taka możliwość, znaleźlibyśmy kilka milionów zł na wsparcie tego transportu. Znajdujemy ok. 100 mln zł rocznie na dotacje dla kolei – mówi Leszek Wojtasiak.

Taka inicjatywa może liczyć na poparcie resortu infrastruktury. – To pomysł, który przyczyni się do rozwoju regionów – mówi „Rz” Tadeusz Jarmuziewicz, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za transport lotniczy. – Marszałkowie mają w nim olbrzymią rolę do odegrania. Jeżeli tylko uwierzą w powodzenie tego przedsięwzięcia, powinni je wspierać przez pierwsze kilka miesięcy, może nawet rok. Są międzyregionalne połączenia autobusowe, są kolejowe, teraz pora na lotnicze.

W 2008 roku z lotów krajowych skorzystało 935,6 tys. osób. – Według naszych wstępnych szacunków w zeszłym roku ruch krajowy spadł o 4 – 5 proc., czyli wynosił ok. 900 tys. osób – mówi Katarzyna Krasnodębska, rzecznik Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=a.stefanska@rp.pl]a.stefanska@rp.pl[/mail][/i]

– Wiemy, jakie połączenia chcemy mieć, przeprowadziliśmy już analizy, które będą opłacalne, teraz szukamy przewoźnika, który będzie loty obsługiwał – mówi „Rz” Jan Pamuła, prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych i szef krakowskiego lotniska. – Zaczęliśmy rozmowy z LOT, jeżeli nie będzie chciał zaangażować się w projekt, jako związek ogłosimy przetarg na obsługę lotów.

W postępowaniu ma zostać wybrany przewoźnik, z którym będą prowadzone negocjacje na temat zasad współpracy. Na razie władze ZRPL nie chcą ujawniać proponowanej siatki połączeń. – Chcemy wysłuchać propozycji LOT – mówi Pamuła.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Praca, Emerytury i renty
Opiekujesz się chorym rodzicem? Sprawdź, kiedy przysługuje zasiłek opiekuńczy
W sądzie i w urzędzie
Czy poświadczony notarialnie odpis wystarczy do wpisu w księdze? Wyrok trzech sędziów SN
Praca, Emerytury i renty
Rząd samodzielnie ustali wysokość minimalnego wynagrodzenia w 2026 roku
Prawo karne
Czy Braun dopuścił się „kłamstwa oświęcimskiego"? Prawnicy nie mają wątpliwości
Praca, Emerytury i renty
Będzie więcej dni wolnych na opiekę nad dzieckiem? Minister odpowiada
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama