Lotniska regionalne chcą bezpośrednich połączeń

Mniejsze porty lotnicze planują stworzenie siatki połączeń między sobą. Jeżeli nie dogadają się z PLL LOT, ogłoszą przetarg na obsługę lotów po Polsce. Projekt może liczyć na wsparcie finansowe marszałków województw – ustaliła „Rz”

Publikacja: 26.01.2010 03:08

Polskie lotniska obsłużyły w 2009 r. 18,9 mln pasażerów. Z tego ok. 900 tys. osób skorzystało z lotó

Polskie lotniska obsłużyły w 2009 r. 18,9 mln pasażerów. Z tego ok. 900 tys. osób skorzystało z lotów krajowych.

Foto: Rzeczpospolita

– Wiemy, jakie połączenia chcemy mieć, przeprowadziliśmy już analizy, które będą opłacalne, teraz szukamy przewoźnika, który będzie loty obsługiwał – mówi „Rz” Jan Pamuła, prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych i szef krakowskiego lotniska. – Zaczęliśmy rozmowy z LOT, jeżeli nie będzie chciał zaangażować się w projekt, jako związek ogłosimy przetarg na obsługę lotów.

W postępowaniu ma zostać wybrany przewoźnik, z którym będą prowadzone negocjacje na temat zasad współpracy. Na razie władze ZRPL nie chcą ujawniać proponowanej siatki połączeń. – Chcemy wysłuchać propozycji LOT – mówi Pamuła.

Spotkanie portów lotniczych z zarządem przewoźnika planowane jest na połowę lutego. Na razie PLL LOT obsługuje połączenia krajowe tylko do i z Warszawy. Kilka tras obsługuje też prywatna linia Jet Air. – Jesteśmy zainteresowani rozwojem siatki połączeń lokalnych i będziemy je obsługiwać na tyle, na ile będzie to możliwe, biorąc pod uwagę posiadane przez nas samoloty – mówi Andrzej Kozłowski, rzecznik PLL LOT. Firmie brakuje małych maszyn do lotów po Polsce. Najmniejsze są 46-miejscowe ATR 42-500.

Związek Regionalnych Portów Lotniczych deklaruje, że jego członkowie wesprą przedsięwzięcie finansowo. – Nie możemy zgodnie z prawem finansować przewoźników, ale mamy budżet na marketing i w jego ramach będziemy promować połączenia krajowe – mówi Jan Pamuła. Jak dodaje, liczy, że w projekt zaangażują się też marszałkowie. I organizacyjnie, i finansowo.

– By mówić o konkretach, musimy przeanalizować wszystkie za i przeciw. Nie mówimy „nie” – zaznacza Władysław Husejko, marszałek województwa zachodniopomorskiego. Leszek Wojtasiak, marszałek wielkopolski, popiera inicjatywę portów lotniczych. – Nowe połączenia przyczyniają się do rozwoju regionów, na pewno będziemy rozmawiać o możliwości ich wsparcia – mówi Wojtasiak. Jak dodaje, marszałkowie mogą m.in. organizować kampanie marketingowe, by informować potencjalnych podróżnych o trasach lotów i promować sąsiednie regiony. A kwestia połączeń jest paląca. – W lutym przyjmujemy delegację przedsiębiorców z Brazylii, okazało się, że najdogodniejsze połączenie z Poznania do Warszawy jest przez Monachium. I tak właśnie będą podróżować. Tak być nie może – dodaje marszałek.

Prawo nie dopuszcza, by marszałkowie organizowali i finansowali połączenia lotnicze, tak jak robią to z regionalnymi połączeniami kolejowymi. – Gdyby była taka możliwość, znaleźlibyśmy kilka milionów zł na wsparcie tego transportu. Znajdujemy ok. 100 mln zł rocznie na dotacje dla kolei – mówi Leszek Wojtasiak.

Taka inicjatywa może liczyć na poparcie resortu infrastruktury. – To pomysł, który przyczyni się do rozwoju regionów – mówi „Rz” Tadeusz Jarmuziewicz, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za transport lotniczy. – Marszałkowie mają w nim olbrzymią rolę do odegrania. Jeżeli tylko uwierzą w powodzenie tego przedsięwzięcia, powinni je wspierać przez pierwsze kilka miesięcy, może nawet rok. Są międzyregionalne połączenia autobusowe, są kolejowe, teraz pora na lotnicze.

W 2008 roku z lotów krajowych skorzystało 935,6 tys. osób. – Według naszych wstępnych szacunków w zeszłym roku ruch krajowy spadł o 4 – 5 proc., czyli wynosił ok. 900 tys. osób – mówi Katarzyna Krasnodębska, rzecznik Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=a.stefanska@rp.pl]a.stefanska@rp.pl[/mail][/i]

– Wiemy, jakie połączenia chcemy mieć, przeprowadziliśmy już analizy, które będą opłacalne, teraz szukamy przewoźnika, który będzie loty obsługiwał – mówi „Rz” Jan Pamuła, prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych i szef krakowskiego lotniska. – Zaczęliśmy rozmowy z LOT, jeżeli nie będzie chciał zaangażować się w projekt, jako związek ogłosimy przetarg na obsługę lotów.

W postępowaniu ma zostać wybrany przewoźnik, z którym będą prowadzone negocjacje na temat zasad współpracy. Na razie władze ZRPL nie chcą ujawniać proponowanej siatki połączeń. – Chcemy wysłuchać propozycji LOT – mówi Pamuła.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr