Instytucja zwrotu nienależnie pobranych świadczeń z pomocy społecznej uregulowana jest w przepisach art. 6 pkt 16, art. 98 i art. 104 ust. 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=EAFDFBA92106BBB9301880C2F27C74AE?id=328904]ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jedn. DzU 2009 r. nr 175, poz. 1362 ze zm.)[/link]. Przepisy te należy odczytywać łącznie.
Pierwszy z nich zawiera definicję świadczenia nienależnie pobranego. Jest nim świadczenie pieniężne (np. zasiłek) uzyskane przez stronę na podstawie nieprawdziwych informacji lub niepoinformowania o zmianie sytuacji materialnej bądź osobistej.
Zgodnie z treścią drugiego z przytoczonych artykułów świadczenie nienależnie pobrane zwraca osoba lub rodzina, która z niego korzystała. Obowiązek zwrotu nie jest uzależniony od dochodu (art. 98).
Trzeci z przytoczonych przepisów, czyli art. 104 ust. 4, stanowi, że na wniosek osoby zobowiązanej do zwrotu świadczenia lub złożony przez pracownika socjalnego właściwy organ może odstąpić od żądania zwrotu nienależnego świadczenia w całości lub w części, jeżeli żądanie takie stanowiłoby dla zobowiązanego nadmierne obciążenie lub też niweczyłoby skutki udzielonej pomocy.
[srodtytul]Będzie egzekucja[/srodtytul]