Zasadę taką wprowadza art. 14 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=163433]gminnej ustawy ustrojowej[/link]. Podobne przepisy znajdują się w ustawie o samorządzie powiatowym oraz o samorządzie województwa, odpowiednio w ich art. 13 i art. 19. Ma ona zastosowanie również do uchwał podejmowanych przez zarządy tych jednostek. Ustawy wprowadzają ponadto obowiązek podejmowania uchwał większością bezwzględną lub kwalifikowaną.
[srodtytul]Jawne, imienne, tajne[/srodtytul]
Uchwały rad, sejmików czy zarządów zapadają w głosowaniu jawnym. Ustrojowe ustawy samorządowe przewidują ponadto możliwość ich podejmowania w kwalifikowanej formie głosowania jawnego, jaką jest głosowanie imienne, lub w głosowaniu tajnym. Zasada ta oznacza, że rada gminy (powiatu, sejmik województwa), a także zarząd powiatu (województwa) nie mogą wprowadzić przepisem prawa miejscowego wymogu tajnego głosowania w innych przypadkach niż określone w ustawie. Potwierdza to orzecznictwo sądów ([b]patrz wyrok SN z 6 kwietnia 2001 r., sygn. III RN 87/00[/b]).
[srodtytul]Zwykła, bezwzględna, kwalifikowana[/srodtytul]
Zwykła większość oznacza, że za podjęciem uchwały oddano więcej głosów „za” niż „przeciw”. Głosy „wstrzymujące” nie są brane pod uwagę. Wymóg uzyskania bezwzględnej większości zostaje natomiast spełniony, jeżeli za uchwałą (jej odrzuceniem) opowiedziało się więcej głosów „za” niż „przeciw” oraz „wstrzymujących”. Do podjęcia uchwały większością kwalifikowaną potrzeba natomiast poparcia określonej ułamkiem liczby głosujących. Taka większość wymagana jest tylko w przypadku głosowania nad wnioskiem w sprawie przeprowadzenia referendum, którego przedmiotem ma być odwołanie wójta ze stanowiska z przyczyny innej niż nieudzielenie absolutorium. Aby wniosek przeszedł, konieczne jest uzyskanie większości wynoszącej co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu rady.