Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Po pierwsze ustawa o pracownikach samorządowych wprowadza wymóg, aby każdy pracownik samorządowy miał polskie obywatelstwo (art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy).
Jednocześnie odesłał do art. 11 ust. 2 i 3, w którym zawarte są wyjątki od zasady ogólnej. Zgodnie z ust. 2 tego artykułu kierownik jednostki może, upowszechniając informację o konkursie na wolne stanowiska urzędnicze, określić takie, na których oprócz obywateli polskich mogą się zatrudnić obywatele Unii Europejskiej oraz obywatele innych państw, którym na podstawie umów międzynarodowych lub przepisów prawa wspólnotowego przysługuje prawo do podjęcia zatrudnienia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Natomiast zgodnie z art. 11 ust. 3 osoba nieposiadająca obywatelstwa polskiego może zostać zatrudniona na stanowisku, na którym wykonywana praca nie polega na bezpośrednim lub pośrednim udziale w wykonywaniu władzy publicznej i funkcji mających na celu ochronę generalnych interesów państwa, jeżeli ma znajomość języka polskiego potwierdzoną dokumentem określonym w przepisach o służbie cywilnej. Ponieważ kierownik cmentarza komunalnego to stanowisko pomocnicze, można na nim zatrudnić osobę nieposiadającą polskiego obywatelstwa, pod warunkiem że spełnia określone w tym przepisie przesłanki.
[i]Podstawa prawna:[/i] – [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=292862]ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458)[/link]