Nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze, w tym na kierownicze stanowiska urzędnicze, jest co do zasady otwarty i konkurencyjny. W tym zakresie uchwalona [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=81EBF264DB0BDD3AB4A646563E0BEA62?id=292862]21 listopada 2008 r. ustawa o pracownikach samorządowych[/link] rewolucji nie wprowadziła. Jednakże z treści art. 12 wynika, że od tej zasady ustawodawca zdecydował się wprowadzić liczne wyjątki.
[srodtytul]Wolne stanowisko[/srodtytul]
Przepis ten zawiera definicję wolnego stanowiska urzędniczego. Z jej treści wynika, że jest to takie stanowisko, na które, zgodnie z przepisami ustawy albo w drodze porozumienia, nie został przeniesiony inny pracownik samorządowy. Nie może być to jednak pracownik dowolny. Po pierwsze przenieść można jedynie takiego, który już na stanowisku urzędniczym jest zatrudniony, a po drugie musi on posiadać kwalifikacje wymagane na danym stanowisku. Przeniesienia można dokonać oczywiście na inne stanowisko u tego samego pracodawcy, a także pomiędzy różnymi pracodawcami samorządowymi.
[srodtytul]Ważne są przesłanki[/srodtytul]
Urzędnika samorządowego, w tym również zatrudnionego na stanowisku kierowniczym, można przenieść do pracy w innej jednostce wymienionej w art. 2 ustawy. Chodzi tutaj o wymienione w tym przepisie urzędy (gminy, marszałkowski), starostwa, samorządowe jednostki organizacyjne oraz jednostki pomocnicze gmin, a także biura (ich odpowiedniki) związków JST i zakładów budżetowych przez te związki utworzone. Przenieść można także pracownika zatrudnionego w biurze jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego.