Takie wymogi wynikają z obowiązującej od początku bieżącego roku [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=A1C231F0125198205D7F49BC3E8BCCFE?id=325303]ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (DzU nr 157, poz. 1240)[/link].
Wprowadziła ona – obok zmian zasad opracowywania budżetów jednostek samorządu terytorialnego – nowe zadanie. Jest nim opracowanie i uchwalenie nowego instrumentu wieloletniego planowania finansowego, jakim jest wieloletnia prognoza finansowa.
[srodtytul]Ważne terminy[/srodtytul]
Warunki, jakie musi spełniać wieloletnia prognoza finansowa, precyzują art. 226 – 232 ustawy o finansach publicznych. Określają również, co powinien zawierać projekt uchwały w tej sprawie. Wynika z nich, że podstawowymi składnikami [b]tej prognozy są dochody i wydatki w podziale na bieżące i majątkowe, a także wynik budżetu gminy (powiatu, województwa)[/b].
Muszą się w niej znaleźć również informacje o przeznaczeniu nadwyżki budżetowej oraz o sposobie sfinansowania deficytu budżetowego. Dane te pozwalają na stworzenie prognozy kwoty długu, która z kolei jest kluczowym elementem służącym utrzymaniu płynności finansowej jednostki, w okresie objętym prognozą.