Jak przygotować wieloletnią prognozę finansową 

W tym roku samorządowcy, poza opracowaniem budżetu na rok następny czy uchwaleniem podatków, będą mieli dodatkowy obowiązek: konieczność przyjęcia wieloletnich prognoz finansowych

Publikacja: 29.09.2010 05:00

Jak przygotować wieloletnią prognozę finansową 

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

Takie wymogi wynikają z obowiązującej od początku bieżącego roku [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=A1C231F0125198205D7F49BC3E8BCCFE?id=325303]ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (DzU nr 157, poz. 1240)[/link].

Wprowadziła ona – obok zmian zasad opracowywania budżetów jednostek samorządu terytorialnego – nowe zadanie. Jest nim opracowanie i uchwalenie nowego instrumentu wieloletniego planowania finansowego, jakim jest wieloletnia prognoza finansowa.

[srodtytul]Ważne terminy[/srodtytul]

Warunki, jakie musi spełniać wieloletnia prognoza finansowa, precyzują art. 226 – 232 ustawy o finansach publicznych. Określają również, co powinien zawierać projekt uchwały w tej sprawie. Wynika z nich, że podstawowymi składnikami [b]tej prognozy są dochody i wydatki w podziale na bieżące i majątkowe, a także wynik budżetu gminy (powiatu, województwa)[/b].

Muszą się w niej znaleźć również informacje o przeznaczeniu nadwyżki budżetowej oraz o sposobie sfinansowania deficytu budżetowego. Dane te pozwalają na stworzenie prognozy kwoty długu, która z kolei jest kluczowym elementem służącym utrzymaniu płynności finansowej jednostki, w okresie objętym prognozą.

Wieloletnia prognoza finansowa przyjmowana jest w drodze uchwały rady (sejmiku). Uchwała ta powinna zostać podjęta w terminie właściwym do uchwalenia budżetu. Ustawodawca wymaga ponadto, aby jej projekt został zaopiniowany przez właściwą regionalną izbę obrachunkową. To z kolei powoduje, że musi być on gotowy najpóźniej do 15 listopada, czyli tuż przed tegorocznymi wyborami samorządowymi.

[srodtytul]Planowane koszty i wydatki[/srodtytul]

Wieloletnią prognozę budżetową przyjmuje się na okres roku, którego dotyczy budżet i kolejne trzy lata. Jej zawartość precyzuje art. 226 ustawy o finansach publicznych. Jak wynika z treści ustępu 1, wieloletnia prognoza finansowa powinna być realistyczna i określać dla każdego kolejnego roku objętego prognozą:

- dochody bieżące oraz wydatki bieżące budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w tym: na obsługę długu, gwarancje i poręczenia;

- dochody majątkowe, w tym dochody ze sprzedaży majątku, oraz wydatki majątkowe budżetu jednostki samorządu terytorialnego;

- wynik budżetu jednostki samorządu terytorialnego;

- przeznaczenie nadwyżki albo sposób sfinansowania deficytu;

- przychody i rozchody budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem długu zaciągniętego oraz planowanego do zaciągnięcia;

- kwotę długu jednostki samorządu terytorialnego oraz sposób sfinansowania spłaty długu;

- objaśnienia przyjętych wartości.

Art. 226 ust. 2 określa natomiast, jakie dane powinny zostać wyszczególnione w informacji o planowanych wydatkach.

Opracowując ten fragment prognozy, należy wyszczególnić przede wszystkim te wydatki, które wynikają z limitów wydatków na planowanie i realizowanie przedsięwzięcia (m.in. programy, projekty lub inne zadania, w tym realizowane w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego).

Należy również określić kwoty wydatków na wynagrodzenia i składki od nich naliczane oraz inne wydatki związane z funkcjonowaniem organów jednostki samorządu terytorialnego.

[srodtytul]Upoważnienia dla zarządu[/srodtytul]

W treści uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej można zawrzeć upoważnienia dla organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego (wójt, zarząd) do zaciągania zobowiązań związanych z realizacją wymienionych w niej przedsięwzięć.

[b]Rada (sejmik) może również w tej uchwale upoważnić wójta (zarząd) do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w bieżącym roku budżetowym (i w latach następnych) jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania gminy (powiatu, województwa)[/b] i których płatności przypadają w latach następnych.

Ponadto organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może upoważnić zarząd do przekazywania kierownikom jednostek organizacyjnych gminy (powiatu, województwa) do zaciągania wymienionych wyżej zobowiązań.

Jeśli uchwała w sprawie wieloletniej prognozy finansowej nie będzie zawierała takich upoważnień, to właściwa rada (sejmik) będzie musiała ich udzielać w uchwałach budżetowych lub na bieżąco.

[ramka][b]Projekt, opinia, a potem uchwała[/b]

Inicjatywa dotycząca sporządzenia projektu uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej i jej zmiany należy wyłącznie do wójta (zarządu) gminy (powiatu, województwa samorządowego).

Projekt uchwały wójt (zarząd) przedstawia równocześnie: regionalnej izbie obrachunkowej – do zaopiniowania, a organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego – do uchwalenia. Może to nastąpić dopiero po uzyskaniu pozytywnej opinii regionalnej izby obrachunkowej lub po odpowiedniej korekcie projektu uchwały, gdy opinia ta ma charakter negatywny.

Wraz z projektem uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej przedstawia się projekt uchwały budżetowej na dany rok budżetowy. Należy przyjąć, że w kolejnych latach wraz z projektem uchwały budżetowej przedstawia się projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej.[/ramka]

Takie wymogi wynikają z obowiązującej od początku bieżącego roku [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=A1C231F0125198205D7F49BC3E8BCCFE?id=325303]ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (DzU nr 157, poz. 1240)[/link].

Wprowadziła ona – obok zmian zasad opracowywania budżetów jednostek samorządu terytorialnego – nowe zadanie. Jest nim opracowanie i uchwalenie nowego instrumentu wieloletniego planowania finansowego, jakim jest wieloletnia prognoza finansowa.

Pozostało 91% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów