Szkolnictwo czekają poważne zmiany

Łączenie szkół podstawowych w grupy z przedszkolami oraz gimnazjów z liceami – to najnowszy pomysł minister edukacji Katarzyny Hall na reformę sieci placówek edukacyjnych

Publikacja: 04.11.2010 03:25

Szkolnictwo czekają poważne zmiany

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

Łączenie szkół podstawowych w grupy z przedszkolami oraz gimnazjów z liceami – to najnowszy pomysł minister edukacji Katarzyny Hall na reformę sieci placówek edukacyjnych

To jedna z propozycji zawartych w dokumencie MEN zatytułowanym „Konsolidacja zasobów oświatowych”. Mają one, zdaniem ministerialnych urzędników, umożliwić samorządom skuteczniejsze i efektywniejsze prowadzenie polityki oświatowej. Sprawa jest niebłaha, dotyczy bowiem 5 mln uczniów, 600 tys. nauczycieli oraz ponad 30 tys. szkół i ich organów prowadzących.

To projekt na czas zbliżającego się nieubłaganie niżu demograficznego, który, jak szacuje ministerstwo, może zagrozić istnieniu najpierw co trzeciego gimnazjum, a potem co trzeciej szkoły ponadgimnazjalnej. Projektowana reforma ma jednocześnie dać okazję do poprawienia jakości kształcenia, także dzięki utworzeniu wielu nowych instytucji wspierających szkoły.

– To prezentacja pomysłów, nad którymi trwa dyskusja. Nie ma jeszcze prac nad przepisami prawa. Jeśli chodzi o grupowanie szkół, to niczego nie będziemy samorządom narzucali, zamiarem jest tylko stworzenie możliwości prawnych – mówi Grzegorz Żurawski, rzecznik prasowy MEN.

Integracja edukacji przedszkolnej z podstawową, łączenie kilku podstawówek w zespoły oraz placówek gimnazjalnych w grupy z ponadgimnazjalnymi ma być też remedium na zjawisko likwidacji małych szkół, które może się nasilić podczas niżu, oraz na wynikające z tego zwolnienia nauczycieli z pracy. Projektowane zmiany w prawie oświatowym, w tym dotyczące nowych podstaw programowych, prowadziłyby też do tego, że program nauczania zatwierdzałby nie minister, lecz samodzielnie dyrektor szkoły.

Placówki edukacyjne dostałyby do wykonania nowe zadania: przedszkola – diagnozowanie przygotowania dzieci do podjęcia nauki w szkole, a gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne – doradzanie w sprawach dalszej edukacji i wyboru zawodu.

Reforma zakłada likwidację kuratoriów oświaty oraz komisji egzaminacyjnych. Część zadań tych pierwszych przejęłyby urzędy wojewódzkie, kompetencje tych drugich – całkiem nowe instytucje. Nadzór pedagogiczny prowadziliby dyrektor szkoły (tzw. ewaluacja wewnętrzna) oraz placówki zewnętrzne.

Nowymi instytucjami w systemie oświaty utworzonymi na bazie dzisiejszych kuratoriów oraz komisji egzaminacyjnych byłyby regionalne ośrodki jakości edukacji (na poziomie województwa) i lokalne centra rozwoju edukacji (na szczeblu powiatu).

Ośrodki regionalne organizowałyby egzaminy zewnętrzne, prowadziły audyt jakości szkół (raz na pięć lat, przed zakończeniem kadencji dyrektora). Zadaniem lokalnych centrów byłoby zaś wspieranie rad pedagogicznych szkół oraz rekomendacja i organizacja wsparcia specjalistów dla nich.

Za państwowy nadzór pedagogiczny i system zewnętrznego egzaminowania odpowiadałby krajowy ośrodek jakości edukacji.

Na razie Związek Nauczycielstwa Polskiego odniósł się sceptycznie do proponowanych zmian. W jego opinii nie ma podstaw do oceny, że doprowadzą one do celów zadeklarowanych przez pomysłodawców.

Łączenie szkół podstawowych w grupy z przedszkolami oraz gimnazjów z liceami – to najnowszy pomysł minister edukacji Katarzyny Hall na reformę sieci placówek edukacyjnych

To jedna z propozycji zawartych w dokumencie MEN zatytułowanym „Konsolidacja zasobów oświatowych”. Mają one, zdaniem ministerialnych urzędników, umożliwić samorządom skuteczniejsze i efektywniejsze prowadzenie polityki oświatowej. Sprawa jest niebłaha, dotyczy bowiem 5 mln uczniów, 600 tys. nauczycieli oraz ponad 30 tys. szkół i ich organów prowadzących.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Ochrona zdrowia
Aborcja w dziewiątym miesiącu ciąży. Izabela Leszczyna komentuje dla "Rz"
Praca, Emerytury i renty
Lawinowy wzrost L4 z powodu krztuśca. Alarmujące dane ZUS
W sądzie i w urzędzie
Lex ciągnik na wstecznym. Komornik łatwiej zajmie ruchomości?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Szef CKE: W tym roku egzamin ósmoklasisty i matura będą łatwiejsze
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Sądy i trybunały
Sąd: prokuratura ma przeprowadzić śledztwo ws. Małgorzaty Manowskiej