Takie rozwiązanie przewiduje [link=http://akty-prawne.rp.pl/dzienniki/du/2010/228/poz.1487.htm]rozporządzenie ministra edukacji narodowej w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach[/link]. Przepisy wchodzą we wtorek w życie.
Wskazują one, że dyrektor szkoły i przedszkola powoła zespoły złożone z nauczycieli, pedagogów i psychologów. W pracach ekspertów będą mogli wziąć udział także zainteresowani rodzice. [b]Zespoły przygotują plan działań wobec uczniów mających specjalne potrzeby kształcenia.[/b] Po pierwsze, chodzi tu o dzieci i młodzież, u których nauczyciel zauważy nadzwyczajne uzdolnienia i uzna, że trzeba będzie je dalej indywidualnie rozwijać. Po drugie, szkolny zespół opracuje program edukacyjno-terapeutyczny dla ucznia, który musi iść indywidualnym tokiem nauczania ze względu na opinię lub orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej o tym, że jest zaburzony czy niepełnosprawny.
[b] Dla każdego z takich podopiecznych szkolny zespół założy kartę indywidualnych potrzeb.[/b] Pedagodzy wskażą w niej, jakiego wsparcia terapeutycznego i zajęciowego uczeń potrzebuje, i skierują go na nie w szkole. Uczeń szczególnie uzdolniony ma trafić na zajęcia rozwijające. Dla dziecka zaburzonego czy mającego problemy w nauce przewidziane są lekcje wyrównawcze czy socjoterapeutyczne. [b]Dyrektorzy muszą powołać szkolne zespoły najpóźniej do 31 marca 2011 r.[/b]
Reforma przewiduje także, że specjaliści z poradni psychologiczno-pedagogicznych zacieśnią współpracę ze szkołami. Psycholodzy z tych ośrodków wezmą udział w pracach zespołu szkolnego przygotowującego indywidualny program dla ucznia. W związku z tym dzisiaj wchodzi w życie także [link=http://akty-prawne.rp.pl/dzienniki/du/2010/228/poz.1488.htm]rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.[/link]
Przepisy wskazują, że [b]dostęp do pomocy psychologów i pedagogów w szkole mają mieć zapewniony wszyscy uczniowie.[/b] Każdy młody człowiek będzie mógł skorzystać w gimnazjum czy liceum ze wskazówek doradcy zawodowego. Poradnie psychologiczno-pedagogiczne wspomogą także nauczycieli w doradztwie edukacyjno-zawodowym. Wesprą również rodziców w rozpoznaniu i rozwijaniu uzdolnień dziecka.