VAT w samorządach: mnogość podatników VAT w ramach jednego miasta przysparza kłopotów

Samorząd dużego miasta występuje wobec fiskusa jako kilkuset podatników. Wzajemne relacje podatkowe jego jednostek to zmora księgowych

Aktualizacja: 16.04.2012 09:00 Publikacja: 16.04.2012 08:22

Prywatne faktury mogą być informacją publiczną

Prywatne faktury mogą być informacją publiczną

Foto: Fotorzepa, dp Dominik Pisarek

Samorządy dużych miast z reguły składają się z setek jednostek organizacyjnych. Różny jest ich stopień samodzielności i różne są sposoby ich finansowania. Sporo kłopotów stwarzają im kwestie podatku VAT.

Organ publiczny

Zasadniczo jako organy władzy publicznej samorządy nie są podatnikami, jeśli realizują swoje zadania, do których zostały powołane. Ale w praktyce bardzo często zdarza się wyjątek od tej zasady, gdy chodzi o „czynności wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych". Dotyczy to przede wszystkim sytuacji, gdy różne komórki organizacyjne urzędów działają jako podmioty rynkowe (np. komunikacja miejska, konkurująca z prywatnym transportem).

Kłopoty byłyby pewnie mniejsze, gdyby dana gmina rejestrowała się jako jeden podatnik. Jednakże bywa to niecelowe, bo zakładom budżetowym i innym jednostkom organizacyjnym samorządu po prostu łatwiej samodzielnie realizować swoje zadania i prowadzić własną księgowość, w tym podatkową. W rezultacie w największych miastach rejestruje się do celów VAT oddzielnie po kilkaset jednostek organizacyjnych samorządu (np. we Wrocławiu około 300).

Czy jednak wszystkie mogą tak robić? Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 15 lutego 2012 r. (sygn. I SA/Po 791/11) doszedł do wniosku, że samorządowe zakłady budżetowe mają tyle samodzielności w działaniu, że powinny być rejestrowane oddzielnie i posługiwać się odrębnym NIP niż gmina (podobnie Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 18 października 2011 r. sygn. I FSK 1369/10). Ale sędziowie zupełnie inaczej potraktowali samorządowe jednostki budżetowe, m.in. dlatego, że „nie ponoszą jakiegokolwiek ryzyka ekonomicznego związanego z prowadzoną działalnością". Z kolei samorządowe jednostki kultury mogą być odrębnym podatnikiem, bo są wyodrębnione majątkowo i prawnie.

Kłopotliwe zwolnienie

Teoretycznie ułatwieniem wzajemnych rozliczeń między jednostkami samorządu jest zapisane w rozporządzeniu ministra finansów zwolnienie dla usług świadczonych sobie przez jednostki budżetowe i zakłady budżetowe. Przysparza ono jednak czasem więcej kłopotów, niż daje korzyści. Klasyczny przykład to inwestycje w infrastrukturę tramwajową.

– Jednostka samorządowa budująca tory i przystanki czy kupująca tramwaje nie może odzyskać VAT od zakupów związanych z tą budową, gdy świadczeniem usług komunikacji miejskiej zajmuje się formalnie inny podatnik, np. gmina. To ona sprzedaje bilety – opisuje Marcin Urban, skarbnik Wrocławia. Dodaje, że wprawdzie sprawę mogłoby uprościć traktowanie całego samorządu danego miasta jako jednego podatnika, ale z odrębności i samodzielności zakładów budżetowych i innych jednostek wynikają spore korzyści organizacyjne.

Samorządowcy przyznają, że mnogość podatników VAT w ramach jednego samorządu miejskiego przysparza kłopotów, ale przejście na system jednolitej rejestracji również oznaczałoby kłopoty. Trzeba by po prostu dokonać mnóstwa korekt rozliczeń podatkowych za poprzednie lata.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.rochowicz@rp.pl

Krzysztof Sachs, doradca podatkowy, partner w firmie Ernst & Young

Jedną z wątpliwości interpretacyjnych, które powstają na gruncie opodatkowania samorządu, jest to, czy gminy powinny rejestrować się jako podatnicy VAT w całości wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi, czy też każda jednostka i zakład budżetowy powinny być uznane za odrębnego podatnika VAT. Analogiczny problem w świecie spółek prawa handlowego, czyli kwestia odrębnej rejestracji oddziałów, został już dawno rozstrzygnięty – podatnikiem jest spółka jako całość. W świecie samorządów powszechna i niekwestionowana dotąd praktyka jest zupełnie odwrotna. Wątpliwości w tym zakresie, jak pokazują orzeczenia sądowe, są bardzo duże, ale jest też mnóstwo aspektów praktycznych, które powodują, że jakakolwiek zmiana praktyki musi być bardzo dobrze przemyślana.

Prawo karne
Mateusz Morawiecki straci immunitet? Jest wniosek prokuratury
Administracja rządowa
Losy budżetu w rękach prezydenta. Co z wynagrodzeniami dla urzędników i nauczycieli?
Prawo drogowe
Przekroczenie prędkości zaboli nie tylko w mieście. Projekt wreszcie gotowy
Praca, Emerytury i renty
Waloryzacja emerytur 2025. Jedna grupa seniorów dostanie wyższe przelewy już w lutym
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Praca, Emerytury i renty
Nowe wnioski o 800 plus w 2025 r. Zbliża się ważny termin dla rodziców
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego