Prezydent Starogardu Gdańskiego zwrócił się do Regionalnej Izby Obrachunkowej z pytaniem, czy rada gminy może podjąć uchwałę i zobowiązać w niej organ wykonawczy do wypłaty świadczeń pieniężnych osobom poszkodowanym w pożarze. Zaznaczył, że osoby te uzyskały już wsparcie finansowe z pomocy społecznej oraz że przekazano im wyposażone mieszkanie.
Kwestie pomocy społecznej uregulowane zostały w ustawie z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. Z przepisów tej ustawy wynika, że jest to instytucja polityki społecznej państwa mająca na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są w stanie samodzielnie pokonać przy wykorzystaniu własnych uprawnień, zasobów i możliwości.
Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej, a także samorządowej. W samorządzie gminnym jej zadania wykonywane są przez gminne ośrodki pomocy społecznej. Pomocy tej udziela się osobom i rodzinom m.in. z powodu wystąpienia zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej.
– Powyższe regulacje ustawowe prowadzą do wniosku, że uprawnienia do wykonywania zadań gminy polegających na udzieleniu pomocy osobom poszkodowanym w wyniku zdarzenia losowego, jakim niewątpliwie jest pożar, zostały ustawowo zastrzeżone dla gminnego ośrodka pomocy społecznej działającego w ramach systemu pomocy społecznej – wyjaśnia Luiza Bunder-Iwanicka, prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku. – Jednocześnie w aktualnie obowiązującym stanie prawnym nie ma podstaw do udzielenia przez organ stanowiący gminy pomocy skierowanej do indywidualnego odbiorcy w formie czy zakresie wykraczających poza granice określone w ustawie o pomocy społecznej – dodaje prezes.
W konsekwencji Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku prezentuje stanowisko, że rada gminy nie może podjąć uchwały przyznającej takie dodatkowe świadczenie pogorzelcom, ponieważ nie ma odpowiednich kompetencji.