Dziś wchodzi w życie nowela ustawy o drogach publicznych. Załatwiono w niej sprawy płatnego parkowania i miejsc parkingowych dla niepełnosprawnych.
Liczba tych miejsc zależy od liczby wszystkich stanowisk postojowych: jedno jest obowiązkowe, gdy liczba wszystkich wynosi 6–15; dwa – gdy jest ich 16–40; trzy – gdy 41–100. Jeżeli stanowisk jest ponad 100, miejsca na karty parkingowe muszą stanowić 4 proc. ogólnej liczby.
Opłatę parkingową pobiera się za postój samochodów w strefie płatnego parkowania, w wyznaczonym miejscu, w określone dni robocze, w określonych godzinach lub całodobowo. Nowela ustala maksymalną opłatę za pierwszą godzinę postoju na 3 zł. Stawki mogą być zróżnicowane w zależności od miejsca postoju (np. w centrum miasta może być drożej niż na obrzeżach).
Podczas ustalania stawek uwzględnia się progresywne narastanie opłaty przez pierwsze trzy godziny postoju. Wzrost nie może jednak przekraczać powiększenia stawki o 20 proc. za kolejną godzinę w stosunku do poprzedniej. Ale już za czwartą godzinę i za kolejne opłata nie może przekraczać tej za pierwszą godzinę postoju.
Parkowanie na razie nie będzie droższe – to dobra wiadomość dla kierowców. Samorządy od dawna domagają się podniesienia tych kwot, bo godzina parkowania nierzadko kosztuje mniej niż jednorazowy bilet komunikacji miejskiej. Tak jest w stolicy i w innych większych miastach. Każde potrafi uzasadnić potrzebę podwyżki. Na razie jednak stawki pozostają bez zmian.