– Czytelnik w imieniu wójta zajmuje się odbieraniem i analizą oświadczeń majątkowych składanych przez kierowników gminnych jednostek oraz urzędników upoważnionych przez wójta do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej. Chce wiedzieć jakie są zasady postępowania z takimi oświadczeniami, które m.in. trzeba opublikować w Biuletynie Informacji Publicznej, przekazać do urzędu skarbowego. Czy istnieją przepisy (wytyczne) wskazujące kolejność tych działań?
Co w przepisach
Zasady i tryb składania oświadczeń majątkowych oraz postępowania z tymi oświadczeniami po ich złożeniu regulują samorządowe ustawy ustrojowe, m.in. ustawa o samorządzie gminnym. O ile jednak jej przepisy w sposób szczegółowy regulują, kto, komu i w jakim terminie oświadczenie majątkowe złożyć powinien, oraz jaka powinna być ich treść (jest ona określona w przepisach wykonawczych zawierających wzory oświadczeń), o tyle regulacja dotycząca procedury dalszego postępowania z tymi oświadczeniami jest enigmatyczna.
Przepisy ograniczają się bowiem do wskazania podstawowych obowiązków osób odbierających oświadczenia majątkowe, na które składają się ich analiza, publikacja na stronach BIP gminy oraz przekazanie oświadczeń właściwemu urzędowi skarbowemu. Nie wskazują natomiast żadnych, nawet instrukcyjnych, terminów, w których poszczególne czynności powinny zostać wykonane.
Z ustawy o samorządzie gminnym wynika jedynie tyle, że obowiązki te powinny zostać wypełnione w takim czasie, aby podmiot dokonujący analizy oświadczeń majątkowych mógł przedstawić radzie gminy, w terminie do 30 października informację o:
– osobach, które nie złożyły oświadczenia majątkowego lub złożyły je po terminie;