Reklama

Janosikowe po nowemu: trwają prace nad systemem wyrównywania dochodów samorządów

Gminy wiejskie i miejsko-wiejskie oczekują, że nowy system korekcyjno-wyrównawczy nie pogorszy ich sytuacji finansowej.

Publikacja: 23.10.2015 07:45

Janosikowe po nowemu: trwają prace nad systemem wyrównywania dochodów samorządów

Foto: Bloomberg

Prace nad nowym systemem korekcyjno-wyrównawczym dochodów jednostek samorządu terytorialnego, choć powoli, posuwają się do przodu.

W czerwcu Ministerstwo Finansów przedstawiło założenia nowego systemu, proponując m.in. przyznanie samorządom udziału w podatku od towarów i usług. Wówczas powołany został również zespół roboczy, który analizuje możliwe to wprowadzenia zmiany w tym systemie. W jego skład wchodzą m.in. przedstawiciele organizacji samorządowych.

Jakie są obecne propozycje? Między innymi rezygnacja z dwustrumieniowego wyrównywania dochodów JST. Obecnie bowiem służy temu zarówno subwencja wyrównawcza, jak i równoważąca. Nowy system ma się sprowadzać do jednej subwencji wyrównawczej wypłacanej samorządom z budżetu państwa. Ważnym i budzącym najwięcej dyskusji elementem tej subwencji jest system wag różnicujących samorządy na te, które będą płatnikami systemu, i te, które będą jego beneficjentami.

– Przedstawiciele gmin miejskich oraz miejsko-wiejskich oczekują od nowego systemu przede wszystkim tego, by ich poziom finansowania nową subwencją wyrównawczą był co najmniej równy obecnemu – mówi Marek Olszewski, przewodniczący Związku Gmin Wiejskich RP. I wskazuje, że w opinii związku nowa subwencja wyrównawcza nie powinna być jednolita, lecz składać się z części podstawowej i kilku części uzupełniających.

– Przykładowo mogłyby one rekompensować gminom utracone dochody z podatków i opłat lokalnych spowodowane ustanowieniem obszarów chronionych, np. Natura 2000 – wskazuje Marek Olszewski.

Reklama
Reklama

W ocenie ZGW RP części uzupełniające nowej subwencji równoważącej mogłyby też rekompensować gminom utracone dochody podatkowe z tytułu udzielonych ulg i i zwolnień w podatkach rolnym czy od nieruchomości poszkodowanym przez susze, powodzie rolnikom czy przedsiębiorcom.

Natomiast płatności gmin do budżetu z tytułu wysokich dochodów podatkowych powinny być korygowane o wagi uwzględniające liczbę mieszkańców i gęstość zaludnienia. – Niska liczba mieszkańców oraz mała gęstość zaludnienia powodują, że jednostkowy (czyli przeliczany na mieszkańca) koszt wykonywania zadań gminy jest wysoki, co oznacza, że i nakłady na te zadania są odpowiednio wyższe – wskazuje Marek Olszewski.

Dlatego w ocenie ZGW RP wpłaty gmin wiejskich do budżetu na subwencję równoważącą powinny zostać ograniczone do minimum.

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama