Przygotowany projekt uchwały, spełniający konieczne wymogi jest procedowany na sesji rady gminy, w trybie i na zasadach określonych w statucie gminy. Do porządku obrad włącza go przewodniczący rady. Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej usg) nie określa w jakim terminie to powinno nastąpić. Teoretycznie może się tak zdarzyć, że wniesiony projekt w ogóle nie doczeka się rozpatrzenia przez organ stanowiący, bowiem nie zostanie przez przewodniczącego zwołana sesja mająca w porządku obrad jego rozpatrzenie. Jedynie w art. 20 ust. 7 usg jest mowa, że na wniosek wójta przewodniczący rady gminy jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji rady gminy projekt uchwały, jeżeli wpłynął on do rady gminy co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji.
Zapewnienie wymogów formalno-prawnych
Nie zawsze podmiot, któremu przysługuje inicjatywa uchwałodawcza wnosi projekt, który spełnia wszystkie wymogi formalno-prawne. Jego rola sprowadza się tylko do zgłoszenia założeń regulacji. Przygotowanie projektu jest natomiast zadaniem organu wykonawczego. Chodzi więc w szczególności o takie opracowanie przedłożonego radzie dokumentu stanowiącego projekt uchwały, by mógł on stać się przedmiotem obrad rady, a w razie pomyślnego wyniku głosowania - mógł przybrać postać uchwały.
Obowiązkiem wójta w tym przypadku będzie zadbanie o to, by projekt uchwały spełniał minimum treści przewidziane ustawami (jak np. w przypadku miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego), zasadami techniki prawodawczej i statutem. Organ ten powinien także zapewnić mu należytą formę oraz realizację wszelkich proceduralnych wymogów, od których przepisy uzależniają ważność podjętego akt. Dotyczy to w szczególności o dokonanie niezbędnych uzgodnień, konsultacji, opinii do projektu sporządzanych przez stosowne podmioty (np. komisje rady, radcę prawnego, skarbnika, związki zawodowe itp.), jeżeli wymóg ich uzyskania nałożony został przez regulacje ustawowe lub statutowe.
Musi on także dopilnować, by wypełniony zostały odpowiedni tryb poprzedzającego podjęcie uchwały (np. wyłożenie do publicznego wglądu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego).
Powyższe rozwiązanie ma potwierdzenie w art. 30 ust. 2 pkt 2 usg, zgodnie z którym do zadań wójta należy w szczególności przygotowywanie projektów uchwał rady gminy. Taki też model przyjęty został w wielu regulacjach statutowych. Z analizy statutów wynika, że gminy przyjmują też inne tryby przygotowania projektów.