Reklama

Do kogo należą grunty pod dworcami i torami

Propozycje, które raz na zawsze mają rozwiać wątpliwości, do kogo należą grunty pod dworcami i torami, budzą poważne zastrzeżenia.

Aktualizacja: 14.12.2017 07:47 Publikacja: 14.12.2017 06:06

Do kogo należą grunty pod dworcami i torami

Foto: AdobeStock

Ministerstwo Sprawiedliwości oraz Kancelaria Prezesa Rady Ministrów krytykują propozycje mające wyprostować sytuację prawną gruntów kolejowych przejętych przez gminy. Dziś to ogromy problem: 90 proc. nieruchomości z torami, dworcami oraz innymi budynkami i urządzeniami nie ma uregulowanego stanu prawnego. Ma to zmienić projekt nowelizacji ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe autorstwa Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

Obecnie, zgodnie z uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego, jeżeli PKP nie mogły 27 maja 1990 r. udokumentować prawa do gruntu, ten na podstawie ustawy o komunalizacji gruntów z 1990 r. stawał się własnością gminy. PKP mają takie prawo tylko do 10 proc. nieruchomości. Dlatego zgodnie z ministerialnym projektem do mienia kolejowego nie będą stosowane uregulowania ustawy o komunalizacji. To oznacza, że PKP przestaną przegrywać sprawy sądowe. Tylko do NSA trafiło ich w tym roku 19, a w ubiegłym 17.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Zawody prawnicze
Przewodnicząca KRS: Wątpliwości budzi rewanżyzm Waldemara Żurka
Edukacja i wychowanie
Egzaminatorzy oblali maturę. Bulwersujący raport NIK
Sądy i trybunały
Awantura o sędzię Krystynę Pawłowicz. Gorąco w Trybunale Konstytucyjnym
Sądy i trybunały
Reforma Trybunału Konstytucyjnego niezgodna z konstytucją. Jest wyrok TK
Prawo w Polsce
Komornik nie może zabrać wszystkiego. Co jest chronione przepisami?
Reklama
Reklama