Jak utworzyć muzeum w gminie

Gminne muzeum ma formę instytucji kultury i jest wyposażone w osobowość prawną. Jego statut trzeba uzgodnić z ministrem kultury i dziedzictwa narodowego.

Publikacja: 19.12.2017 05:30

Jak utworzyć muzeum w gminie

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki MZub Marian Zubrzycki

Wymagania związane z utworzeniem muzeum określono w ustawie o muzeach (dalej u.m.). Zgodnie z jej art. 4 – w sprawach nieuregulowanych w tej ustawie stosuje się przepisy ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej u.d.k.). Nazwy: muzeum można używać tylko w odniesieniu do jednostki, która jest muzeum w rozumieniu tej ustawy >patrz ramka (tak w rozstrzygnięciu nadzorczym wojewody śląskiego z 27 lipca 2011 r. znak NP/II/0911/313/11, DzUrz woj. śląsk. z 2011 r. nr 183, poz. 3452).

Utworzenie muzeum przez gminę wymaga dokonania poniższych czynności.

Krok 1. Ustalenie danych instytucji kultury i jej utworzenie

Zgodnie z art. 2 u.d.k. formami organizacyjnymi działalności kulturalnej, o której mowa w tej ustawie, są m.in. muzea. W art. 9 ust. 1 u.d.k. przewidziano, że jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym. Przepis ten nie daje samorządom możliwości prowadzenia działalności w zakresie kultury w innej formie organizacyjnoprawnej. Muzeum tworzone przez gminę musi mieć formę instytucji kultury (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z 4 kwietnia 2001 r., znak SA/Sz 2268/00, LEX nr 49253). Zgodnie z art. 11 ust. 1 u.d.k. gmina jako organizator instytucji kultury (w rozpatrywanym przypadku muzeum) wydaje akt o utworzeniu tej instytucji, w którym określa m.in. jej przedmiot działania, nazwę i siedzibę. Wymaga to uchwały rady gminy. Zgodnie z art. 13 ust. 1 u.d.k. instytucja kultury (muzeum) działa na podstawie aktu o jej utworzeniu i statutu nadanego przez gminę. Muzeum musi mieć więc także statut. Wymagania związane z nadaniem statutu muzeum określono w przepisach u.m.

Krok 2. Uzgodnienie i nadanie statutu

W art. 6 ust. 1 u.m. przewidziano, że muzeum działa na podstawie statutu nadanego przez tworzący je pomiot (gminę), w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego (jest nim Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego). Statut nadaje się dwuetapowo. Pierwszym statutem nadanym muzeum jest statut muzeum w organizacji, który zawiera postanowienia regulujące proces organizowania muzeum i obowiązuje do czasu zakończenia tego procesu. Dniem zakończenia organizowania muzeum jest dzień otwarcia wystawy stałej (art. 6 ust. 3 u.m.).

Następnie, po dniu zakończenia organizowania muzeum, nadaje się mu statut zgodnie z wymaganiami określonymi w art. 6 ust. 2 u.m. Statut muzeum powinien określać w szczególności:

- nazwę, teren działania i siedzibę muzeum,

- zakres działania,

- rodzaj i zakres gromadzonych zbiorów,

- organ zarządzający i nadzorujący oraz organy doradcze i sposób ich powoływania,

- źródła finansowania działalności muzeum,

- zasady dokonywania zmian w statucie oraz

- zasady prowadzenia dodatkowej działalności gospodarczej (art. 9 u.m.), jeżeli muzeum zamierza prowadzić taką działalność.

Zgodnie z art. 5 ust. 4 pkt 3 u.m. sprawowanie nadzoru nad muzeum należy do obowiązków podmiotu tworzącego to muzeum (gminy). Nadzór nad muzeami i kontrola ich działalności należy także do kompetencji ministra właściwego do spraw kultury (art. 6a ust. 1 pkt 2 i art. 8 u.m.). Muzeum jest zarządzane i reprezentowane na zewnątrz przez dyrektora, powołanego na zasadach określonych w art. 15 lub art. 16 u.d.k. Statut muzeum może przewidywać także utworzenie stanowiska zastępcy lub zastępców dyrektora. W takim przypadku w statucie trzeba określić liczbę stanowisk zastępców oraz tryb ich powoływania i odwoływania. W myśl art. 11 ust. 1 u.m. przy muzeum utworzonym przez gminę musi działać rada muzeum, której członków powołuje gmina.

Rada muzeum liczy od 5 do 15 członków. Do obowiązków rady należy m.in. sprawowanie nadzoru nad wypełnianiem przez muzeum jego powinności wobec zbiorów i społeczeństwa. Szczegółowy tryb pracy rady określa uchwalony przez nią regulamin. Zgodnie z art. 12 u.m. w muzeum mogą działać także kolegia doradcze utworzone przez dyrektora, z jego inicjatywy lub na wniosek co najmniej połowy zatrudnionych w nim muzealników (czyli pracowników zatrudnionych w muzeum na stanowiskach, na których realizuje się zadania związane z gromadzeniem i naukowym opracowywaniem zbiorów oraz na innych stanowiskach wymienionych w art. 32 ust. 1 u.m.). Tryb działania kolegiów doradczych, ich skład osobowy i organizację określa statut muzeum. Przykładowy statut muzeum jest dostępny na stronie internetowej ministerstwa kultury (http://www.mkidn.gov.pl). Utworzenie muzeum i nadanie mu pierwszego statutu może być objęte jedną uchwałą rady gminy.

Przykład 1

Uchwałą nr XXX/269/16 Rady Miasta Puławy z 14 listopada 2016 r. (Dz.Urz. woj. lubel. z 2016 r. poz. 4554) utworzono gminną instytucję kultury pod nazwą Muzeum Czartoryskich w Puławach (w organizacji) oraz nadano jej statut w brzmieniu stanowiącym załącznik do tej uchwały. W statucie muzeum przewidziano m.in., że:

- kieruje nim dyrektor powoływany i odwoływany przez Prezydenta Miasta Puławy,

- ogólny nadzór nad muzeum sprawuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, a nadzór bezpośredni - prezydent miasta Puławy,

- przy muzeum działa Rada Muzeum składająca się z 5 członków, których powołuje i odwołuje Rada Miasta Puławy, a

- dyrektor muzeum może tworzyć kolegia doradcze o charakterze stałym lub do realizacji konkretnego zadania.

Statut ten obowiązuje do czasu zakończenia organizowania muzeum, czyli do dnia otwarcia pierwszej wystawy stałej, a zmian statutu dokonuje się w trybie określonym dla jego nadania.

Przykład 2

W uchwale nr XVIII/161/16 Rady Miejskiej w Lubinie z 31 maja 2016 r. w sprawie utworzenia miejskiej instytucji kultury pod nazwą Muzeum Historyczne w Lubinie i nadania jej statutu (Dz.Urz. woj. dolno. z 2016 r. poz. 2839) przewidziano, że dyrektor kieruje działalnością muzeum przy pomocy zastępcy. Zastępcę powołuje i odwołuje dyrektor po zasięgnięciu opinii prezydenta miasta Lubina. Również w tej uchwale przewidziano tworzenie kolegiów doradczych przez dyrektora muzeum. Przyjęto, że w skład kolegium wchodzą pracownicy merytoryczni muzeum i osoby spoza muzeum. Członkowie kolegium są powoływani i odwoływani przez dyrektora. Posiedzenia kolegium zwołuje dyrektor z inicjatywy własnej lub na wniosek członka kolegium. Kolegium wyraża opinie w formie uchwał podejmowanych zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu, a w razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.

Zgodnie z art. 13 ust. 3 u.d.k. organizację wewnętrzną muzeum określa regulamin organizacyjny nadawany przez dyrektora tej instytucji, po zasięgnięciu opinii organizatora muzeum (gminy) oraz opinii działających w muzeum organizacji związkowych i stowarzyszeń twórców. Jak zwrócono uwagę w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 5 marca 2008 r. (sygn. III SA/Wr 632/07, LEX nr 506824), przepisy nie uprawniają rady gminy do określania w statucie muzeum jego schematu organizacyjnego, gdyż o tym decyduje dyrektor w regulaminie.

Krok 3. Uzyskanie osobowości prawnej i rozpoczęcie działalności

W myśl art. 14 ust. 1 u.d.k. instytucje kultury uzyskują osobowość prawną i mogą rozpocząć działalność z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego przez organizatora (w tym przypadku gminę). Instytucja kultury podlega wpisowi do rejestru z urzędu. Sposób prowadzenia rejestru określa rozporządzenie ministra kultury i dziedzictwa narodowego z 26 stycznia 2012 r. w sprawie sposobu prowadzenia i udostępniania rejestru instytucji kultury (DzU z 2012 r. poz. 189). Zgodnie z art. 27 ust. 1 u.d.k. instytucja kultury samodzielnie gospodaruje przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania. Podkreśla się, że instytucja kultury jako osoba prawna jest odrębnym w stosunku do gminy podmiotem prawa, z własnym majątkiem, środkami trwałymi, przychodami i kosztami (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z 5 grudnia 2001 r., sygn. SA/Sz 733/01, LEX nr 49969).

Na podstawie art. 5b u.m. minister właściwy do spraw kultury prowadzi w Biuletynie Informacji Publicznej wykaz muzeów, zawierający m.in. nazwę i adres siedziby muzeum oraz nazwę podmiotu, który utworzył muzeum. Podmiot, który utworzył muzeum, jest obowiązany przekazać te informacje w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia utworzenia muzeum, a w razie ich zmiany – w terminie nie dłuższym niż miesiąc od zmiany.

Opłaty za wstęp do muzeum ustala się zgodnie z art. 10 u.m. Wymagania, jakie trzeba spełnić w związku z zabezpieczaniem zbiorów muzeum przed pożarem, kradzieżą i innym niebezpieczeństwem grożącym ich zniszczeniem lub utratą, określa rozporządzenie ministra kultury i dziedzictwa narodowego z 2 września 2014 r. (DzU z 2014 r. poz. 1240).

Krok 4. Uzyskanie statusu muzeum rejestrowanego

W razie wysokiego poziomu merytorycznej działalności i znaczenia zbiorów możliwe jest uzyskanie wpisu muzeum do Państwowego Rejestru Muzeów prowadzonego przez ministra właściwego do spraw kultury (art. 13 u.m.). Sposób prowadzenia tego rejestru, wzór wniosku o wpis, warunki i tryb dokonywania wpisów oraz okoliczności, w jakich można zarządzić kontrolę w celu ustalenia, czy muzeum nadal spełnia warunki wpisu do Państwowego Rejestru Muzeów określa rozporządzenie ministra kultury i dziedzictwa narodowego z 13 maja 2008 r. (DzU z 2008 r. nr 91, poz. 567).

Przykład 3

Załóżmy, że, zdaniem gminy, istnieją podstawy do wpisania utworzonego przez nią muzeum do Państwowego Rejestru Muzeów. W takim przypadku gmina może wystąpić do ministra właściwego do spraw kultury o wpisanie muzeum do tego rejestru - z własnej inicjatywy, na wniosek dyrektora muzeum lub na wniosek kolegium doradczego działającego w muzeum. Do wniosku o wpis trzeba dołączyć dokumenty mające stanowić podstawę wpisu, a w szczególności akt o utworzeniu muzeum, statut i regulamin organizacyjny muzeum. Wniosek o wpisanie muzeum do rejestru opiniuje komisja kwalifikacyjna, której członków powołuje minister. Po uzyskaniu opinii komisji, minister wydaje decyzję o wpisie lub odmowie wpisu do rejestru.

Z dniem wpisu do Państwowego Rejestru Muzeów muzeum uzyskuje uprawnienie do używania nazwy: muzeum rejestrowane. Korzysta ono ze szczególnej ochrony i pomocy finansowej państwa. Takiemu muzeum przysługuje prawo pierwszeństwa zakupu od podmiotów prowadzących działalność polegającą na oferowaniu do sprzedaży zabytków oraz prawo pierwokupu zabytku sprzedawanego na aukcji (art. 20 u.m.).

W muzeum rejestrowanym utworzonym przez jednostkę samorządu terytorialnego można – za zgodą ministra właściwego do spraw kultury, po zasięgnięciu opinii działającej przy nim Rady do Spraw Muzeów – powierzyć uprawnienia samorządu, w zakresie nadzoru oraz powoływania i odwoływania dyrektora muzeum, radzie powierniczej (art. 17-19a u.m.).

podstawa prawna: art. 1-4, art. 5 ust. 1 i ust. 3-6, art. 5b, art. 6 ust. 1-4, art. 6a ust. 1 pkt 2, art. 7-20 ustawy z 21 listopada 1996 r. o muzeach (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 972 ze zm.)

podstawa prawna: art. 2, art. 9, art. 10-11, art. 13 ust. 1 i 3, art. 14, art. 15-17, art. 27 ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 862)

Definicja ustawowa

Muzeum jest jednostką organizacyjną nienastawioną na osiąganie zysku, której celem jest:

- gromadzenie i trwała ochrona dóbr naturalnego i kulturalnego dziedzictwa ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym,

- informowanie o wartościach i treściach gromadzonych zbiorów,

- upowszechnianie podstawowych wartości historii, nauki i kultury polskiej oraz światowej,

- kształtowanie wrażliwości poznawczej i estetycznej oraz

- umożliwianie korzystania ze zgromadzonych zbiorów.

– art. 1 ustawy o muzeach (u.m.)

W celu finansowania realizacji tych celów muzeum może prowadzić, jako dodatkową, działalność gospodarczą – art. 9 u.m.

Wymagania związane z utworzeniem muzeum określono w ustawie o muzeach (dalej u.m.). Zgodnie z jej art. 4 – w sprawach nieuregulowanych w tej ustawie stosuje się przepisy ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej u.d.k.). Nazwy: muzeum można używać tylko w odniesieniu do jednostki, która jest muzeum w rozumieniu tej ustawy >patrz ramka (tak w rozstrzygnięciu nadzorczym wojewody śląskiego z 27 lipca 2011 r. znak NP/II/0911/313/11, DzUrz woj. śląsk. z 2011 r. nr 183, poz. 3452).

Pozostało 96% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów