Trzynastki za 2011 r.: Minimalny staż uprawniający do trzynastki

Podstawowy warunek uzyskania dodatkowego wynagrodzenia rocznego to faktyczne przepracowanie u jednego pracodawcy sfery budżetowej przynajmniej sześciu miesięcy

Publikacja: 26.01.2012 12:45

Trzynastki za 2011 r.: Minimalny staż uprawniający do trzynastki

Foto: Rzeczpospolita

Tak wynika z art. 2 ust. 2 ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (DzU nr 160, poz. 1080 ze zm.). Do tego minimalnego stażu wliczamy wyłącznie zatrudnienie o charakterze pracowniczym, wyłączając okresy pracy na umowach cywilnoprawnych czy w ramach samozatrudnienia.

Przyjmujemy natomiast okresy zatrudnienia na podstawie stosunku pracy w danym roku kalendarzowym, bez względu na przerwy w nich. Na przykład pracownik, który w 2011 r. w jednostce budżetowej pracował na próbę od 1 stycznia do 31 marca, a potem na okresowej umowie o pracę od 1 września do 31 grudnia, nabywa prawo do świadczenia.

Uwaga!

W stażu trzynastkowym uwzględniamy wyłącznie okresy rzeczywiście przepracowane przez zatrudnionego w jednym podmiocie sfery budżetowej.

Wynika to z ugruntowanej już linii orzeczniczej (uchwały SN z 25 lipca 2003 r., III PZP 7/03, z 13 grudnia 2005 r., II PZP 9/05, oraz z 7 lipca 2011 r., III PZP3/11). Wyłączamy zatem okresy pozostawania w zatrudnieniu, kiedy podwładny nie świadczył pracy, bo np. korzystał ze:

- zwolnienia lekarskiego,

- urlopu macierzyńskiego, szkoleniowego, okolicznościowego,

- urlopu bezpłatnego.

Od tej rygorystycznej zasady istnieją jednak dwa wyjątki, które nakazują wliczać do stażu uprawniającego do trzynastej pensji następujące okresy nieobecności w pracy:

- urlop wypoczynkowy (nikogo nie wolno dyskryminować ze względu na przebywanie na urlopie wypoczynkowym),

- zwolnienie od pracy na okres kadencji w zarządzie zakładowej organizacji związkowej (art. 31 ust. 2 ustawy o związkach zawodowych i rozporządzenie w sprawie trybu udzielania urlopu bezpłatnego i zwolnień od pracy pracownikom pełniącym z wyboru funkcje w związkach zawodowych...) – na podstawie cytowanej uchwały SN z 13 grudnia 2005 r.

Weryfikując uprawnienie danego pracownika do dodatkowego wynagrodzenia rocznego, nie stosujemy ogólnych reguł liczenia terminów w prawie pracy, zgodnie z którymi terminy te upływają w dniu poprzedzającym dzień, który nazwą lub datą odpowiada początkowemu dniowi terminu (np. wyrok SN z 17 listopada 2004 r., II PK 64/04).

Korzystamy z art. 114 kodeksu cywilnego, w świetle którego miesiąc liczy 30 dni. Minimalny staż warunkujący nabycie 13. pensji wynosi zatem 180 dni (6 miesięcy x 30 dni).

Aby sprawdzić, czy podwładny faktycznie przepracował wymagane 180 dni, od liczby dni kalendarzowych pozostawania w zatrudnieniu w poszczególnych miesiącach roku kalendarzowego odejmujemy dni nieprzepracowane podlegające wyłączeniu (m.in. choroby, urlopu macierzyńskiego czy bezpłatnego), a wyniki dodajemy >patrz odpowiedzi na dwa pierwsze pytania str. 5).

Bez względu na dni

Niektórzy pracownicy sektora budżetowego nie muszą spełniać wymogu faktycznego przepracowania minimum 180 dni w roku kalendarzowym u jednego pracodawcy z tej sfery. Należy im się ona bez względu na okres rzeczywistej pracy.

W grupie uprzywilejowanych znaleźli się zatrudnieni w razie:

- nawiązania stosunku pracy w trakcie roku kalendarzowego z nauczycielem lub z nauczycielem akademickim zgodnie z organizacją pracy szkoły,

- zatrudnienia do pracy sezonowej, jeżeli umowa o pracę została zawarta na sezon trwający nie krócej niż trzy miesiące,

- powołania do czynnej służby wojskowej albo skierowania do służby zastępczej,

- rozwiązania stosunku pracy w związku z: przejściem na emeryturę, rentę szkoleniową, rentę z tytułu niezdolności do pracy albo na świadczenie rehabilitacyjne, przeniesieniem służbowym, powołaniem lub wyborem, likwidacją pracodawcy czy zmniejszeniem zatrudnienia z przyczyn dotyczących pracodawcy, likwidacją jednostki organizacyjnej pracodawcy lub jej reorganizacją,

- podjęcia zatrudnienia: w wyniku przeniesienia służbowego, na podstawie powołania albo wyboru, w związku z likwidacją poprzedniego pracodawcy albo zmniejszeniem zatrudnienia z przyczyn dotyczących tego pracodawcy, w związku z likwidacją jednostki organizacyjnej pracodawcy lub jej reorganizacją, po zwolnieniu z czynnej służby wojskowej albo po odbyciu służby zastępczej,

- korzystania z: urlopu wychowawczego, urlopu dla poratowania zdrowia, albo korzystania przez nauczyciela/nauczyciela akademickiego z urlopów do celów naukowych, artystycznych lub kształcenia zawodowego,

- wygaśnięcia stosunku pracy w związku ze śmiercią pracownika.

Obliczanie w praktyce

Trzynasta pensja wynosi 8,5 proc. sumy wynagrodzenia, jakie pracownik faktycznie otrzymał w poprzednim roku kalendarzowym.

W tej sumie wynagrodzenia uwzględniamy:

- składniki płacowe, które wchodzą do podstawy wymiaru ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy,

- wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy,

- wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy pracownika przywróconego do pracy przez sąd.

Składniki wynagrodzenia przyjmowane do podstawy wymiaru trzynastki zostały uregulowane w trzech różnych aktach prawnych:

- rozporządzeniu MPiPS z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (DzU nr 2, poz. 14 ze zm.),

- rozporządzeniu MEN z 26 czerwca 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania wynagrodzenia oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy nauczycieli (DzU nr 71, poz. 737 ze zm.),

- rozporządzeniu MNiSzW z 2 listopada 2006 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy oraz ekwiwalentu pieniężnego za okres niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego nauczycieli akademickich (DzU nr 203, poz. 1499 ze zm.).

Kiedy wypłacać

Dodatkowe wynagrodzenie roczne pracodawcy mają obowiązek wypłacić do końca pierwszego kwartału następnego roku kalendarzowego po roku, za który świadczenie przysługuje. Z jednym wyjątkiem – pracownikowi, z którym został rozwiązany stosunek pracy w związku z likwidacją pracodawcy, nagrodę roczną uiszczamy ostatniego dnia zatrudnienia.

Czytaj również:

Tak wynika z art. 2 ust. 2 ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (DzU nr 160, poz. 1080 ze zm.). Do tego minimalnego stażu wliczamy wyłącznie zatrudnienie o charakterze pracowniczym, wyłączając okresy pracy na umowach cywilnoprawnych czy w ramach samozatrudnienia.

Przyjmujemy natomiast okresy zatrudnienia na podstawie stosunku pracy w danym roku kalendarzowym, bez względu na przerwy w nich. Na przykład pracownik, który w 2011 r. w jednostce budżetowej pracował na próbę od 1 stycznia do 31 marca, a potem na okresowej umowie o pracę od 1 września do 31 grudnia, nabywa prawo do świadczenia.

Pozostało 88% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów