Reklama

Pracodawca ma miesiąc na dyscyplinarne rozstanie się z urzędnikiem

Ciężkie naruszenie przez urzędnika służby cywilnej jego podstawowych obowiązków, jeżeli wina urzędnika jest oczywista, stanowi podstawę do rozwiązania z nim stosunku pracy bez wypowiedzenia. Pracodawca może skorzystać z takiego uprawnienia w ciągu miesiąca od uzyskania wiadomości o okoliczności uzasadniającej zwolnienie. Przy naruszaniu obowiązków o charakterze trwałym uwzględnia się każdy dzień tego naruszenia.

Publikacja: 22.11.2016 01:00

Pracodawca ma miesiąc na dyscyplinarne rozstanie się z urzędnikiem

Foto: 123RF

Urzędnik służby cywilnej podjął dodatkowe zajęcia zarobkowe (na podstawie umowy o dzieło) bez zgody dyrektora generalnego urzędu, a następnie kontynuował je przez cztery miesiące. W urzędzie krążyły plotki na ten temat, ale pracodawca uzyskał wiarygodną informację o wskazanym wyżej naruszeniu obowiązków dopiero w połowie trwania umowy o dzieło i wtedy rozwiązał z urzędnikiem stosunek pracy bez wypowiedzenia z jego winy. Zwolniony urzędnik twierdzi, że rozwiązanie z nim stosunku pracy bez wypowiedzenia w sytuacji, gdy od podjęcia przez niego dodatkowych zajęć minął więcej niż miesiąc, było niezgodne z przepisami. Czy jego argumentacja jest słuszna?

Nie. W art. 80 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej (dalej u.s.c.) przewidziano, że urzędnik służby cywilnej, czyli osoba zatrudniona w niej na podstawie mianowania (art. 3 pkt. 2 u.s.c.), nie może podejmować zajęć zarobkowych bez pisemnej zgody dyrektora generalnego urzędu. Wymóg uzyskania zgody dyrektora generalnego dotyczy także zajęć zarobkowych podejmowanych na podstawie umowy cywilnoprawnej (np. umowy o dzieło). Zgodnie z art. 71 ust. 7 pkt. 1 u.s.c. ciężkie naruszenie przez urzędnika podstawowych obowiązków członka korpusu służby cywilnej, jeżeli wina urzędnika jest oczywista, może być przyczyną rozwiązania z nim stosunku pracy bez wypowiedzenia z jego winy. W art. 71 ust. 8 u.s.c. zastrzeżono, że rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem służby cywilnej bez wypowiedzenia z jego winy nie może nastąpić po upływie miesiąca od dnia uzyskania wiadomości o okoliczności uzasadniającej rozwiązanie stosunku pracy.

W orzecznictwie przyjmuje się, że miesięczny termin na rozwiązanie stosunku pracy zaczyna biec w momencie, w którym wiadomość o okoliczności uzasadniającej rozwiązanie stosunku pracy bez wypowiedzenia z winy podwładnego uzyskał organ zarządzający jednostką organizacyjną, działający za pracodawcę (wyrok Sądu Najwyższego z 28 kwietnia 2010 r., sygn. II PK 316/09, LEX nr 603416). Podkreśla się, że bieg miesięcznego terminu na rozwiązanie stosunku pracy rozpoczyna się dopiero od chwili, gdy pracodawca uzyskał w dostatecznym stopniu wiarygodne informacje uzasadniające jego przekonanie, że pracownik dopuścił się czynu nagannego w stopniu usprawiedliwiającym niezwłoczne zakończenie zatrudnienia, czyli od zakończenia, podjętego niezwłocznie i sprawnie przeprowadzonego, wewnętrznego postępowania, sprawdzającego uzyskane przez pracodawcę wiadomości o niewłaściwym zachowaniu podwładnego (por. np. wyrok SN z 22 marca 2016 r., sygn. II PK 37/15, LEX nr 2026396).

Przyjmuje się również, że w razie trwałego naruszania obowiązków pracowniczych, termin na rozwiązanie stosunku pracy rozpoczyna bieg dopiero od ostatniego ze zdarzeń składających się na to zachowanie. W wyroku SN z 6 kwietnia 2016 r. (sygn. II PK 64/15, LEX nr 2054093) zwrócono uwagę, że w sytuacji, gdy urzędnik naruszył określony w art. 80 ust. 2 u.s.c. obowiązek niepodejmowania zajęć zarobkowych bez pisemnej zgody dyrektora generalnego urzędu, nie ma podstaw do uznania, że za istotny dla odpowiedzialności urzędnika jest tylko moment podjęcia zajęcia zarobkowego i od tego momentu biegnie miesięczny okres na złożenie oświadczenia woli o rozwiązaniu stosunku pracy z urzędnikiem.

Zakaz podejmowania zajęć zarobkowych (poza pracą w urzędzie) bez pisemnej zgody dyrektora generalnego jest jednoznaczny z obowiązkiem powstrzymania się od takich zajęć. Stan naruszenia tego obowiązku trwa przez cały czas ich wykonywania bez stosownej zgody. Powoduje to, że bieg miesięcznego terminu z art. 71 ust. 8 u.s.c. należy liczyć odrębnie w stosunku do każdego kolejnego dnia utrzymującego się stanu naruszenia przez urzędnika obowiązku niepodejmowania zajęć zarobkowych bez pisemnej zgody dyrektora generalnego urzędu (art. 80 ust. 2 u.s.c.).

Reklama
Reklama

Podstawa prawna: art. 3 pkt. 2, art. 71 ust. 7 pkt. 1 i ust. 8 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1345 ze zm.)

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama