Ranking Urzędów Skarbowych 2017: Urzędy poprawiające jakość

Najwięcej punktów przyznajemy tym urzędom, których decyzje są rzadziej uchylane niż w poprzednim roku. Jest z tym, jak pokazują dane, coraz lepiej.

Publikacja: 22.05.2017 10:30

Ranking Urzędów Skarbowych 2017: Urzędy poprawiające jakość

Foto: Fotolia

ZOBACZ WYNIKI:

Małe urzędy poprawiające jakość

Średnie urzędy poprawiające jakość

Duże urzędy poprawiające jakość

 

O jakości urzędu skarbowego świadczy m.in. to, czy wydawane przez niego decyzje są zgodne z prawem. Pomyłki urzędu można bowiem napiętnować decyzją drugiej instancji albo wyrokiem sądu administracyjnego. Im mniej decyzji danego urzędu trafia do kosza w wyniku postępowań odwoławczych i skarg do sądów – tym lepsza jakość tego urzędu.

Są urzędy, zwłaszcza małe, w których przez cały rok nie uchylono ani jednej decyzji. W 2016 r. było takich 43. Jest też siedem, w których izby skarbowe zakwestionowały wszystkie wydane decyzje.

Jednak dla celów tej kategorii kluczowa była dynamika zmniejszania liczby wadliwych decyzji. Największym sukcesem jest sytuacja, w której w 2015 r. wszystkie decyzje szły do kosza, a w 2016 – żadna. Wśród takich urzędów jest m.in. zwycięzca w grupie urzędów małych – US w Złotoryi (województwo dolnośląskie). W 2015 r. wszystkie decyzje tam wydane zostały uchylone przez sądy, a rok później takich przypadków już nie było.

To, czy decyzje wydane w pierwszej instancji są uchylane, czy się ostają, zależy od wielu czynników, a sytuacja bywa bardzo zmienna. W małych urzędach na wynik może wpłynąć spór z jednym tylko podatnikiem, w stosunku do którego wydano wiele decyzji, następnie zakwestionowanych. W mniejszych ośrodkach zdarzają się też sytuacje, gdy przez cały rok nie ma żadnych sporów z podatnikami. Czasem jest to po prostu efekt dobrej pracy urzędników, a kiedy indziej – brak sytuacji, które powodowałyby spór. Bywa też, że spór kończy się na poziomie drugiej instancji, czyli izby skarbowej. Wtedy decyzje takiego urzędu w ogóle nie angażują w pracę sądów administracyjnych. Jednak w skali całego kraju daje się zauważyć dobry trend do zmniejszania się liczby wadliwych decyzji. Średni odsetek decyzji uchylonych przez sądy spadł z 13 proc. w 2015 r. do 12,1 proc. w 2016 r. Podobny spadek nastąpił w przypadku uchylania decyzji przez izby skarbowe. Jako organ II instancji w 2015 r. uchyliły one 32,4 proc. decyzji, a rok później 28,3 proc. Wyliczenia te dotyczą tylko urzędów klasyfikowanych w naszym rankingu, co oczywiście nie daje obrazu sytuacji całej administracji skarbowej.

Poprawa jakości prawnej decyzji nie musi iść w parze ze zmniejszeniem skali pomyłek, mierzonych finansowo. Chodzi tu zwłaszcza o rozbieżność między kwotami oszacowanymi przez kontrole podatkowe a rzeczywiście należnymi (to zjawisko omawiamy w opisie kategorii urzędów skutecznych na str. S7)

Warto zauważyć, że Urząd Skarbowy w Jeleniej Górze, zwycięzca kategorii urzędów przyjaznych, osiągnął też niezły wynik w poprawie jakości decyzji.

Praca, Emerytury i renty
Duże zmiany w wypłatach 800 plus w czerwcu. Od lipca nowy termin
Prawo drogowe
„Pieszy wchodzący” na pasy. Jest uzasadnienie ważnego wyroku
Spadki i darowizny
Testament pisemny kontra testament ustny. Który uwzględnił Sąd Najwyższy?
Prawo w Polsce
Zmiany w rządzie będą blokowane? Konstytucjonalista tłumaczy
Praca, Emerytury i renty
Płaca minimalna: ministerstwo finansów wskazuje, o ile może wzrosnąć