Po istotnych zmianach zasad oceny ofert wprowadzonych w 2008 r. również dwie najnowsze nowelizacje poważnie modyfikują przepisy art. 82 – 95 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=5F49DEE6A280A215ACEBBE1DC9C31D16?n=1&id=183332&wid=233273]prawa zamówień publicznych[/link] dotyczące postępowania przy ocenie ofert.
[srodtytul]Gdy wykonawca się spóźnił[/srodtytul]
Pierwszą nowością (art. 84 ust. 2 pzp) jest określenie reguł zwrotu oferty złożonej po terminie. [b]Obowiązującą od lat zasadę, iż ofertę zwraca się po upływie terminu na wniesienie środka ochrony prawnej, doprecyzowano, wskazując, iż w postępowaniach o wartości poniżej tzw. progów unijnych ofertę zwraca się niezwłocznie,[/b] tj. bez konieczności upływu terminu na wniesienie środków ochrony prawnej.
Zmiana ta jest skutkiem braku możliwości (przy tej wartości zamówień) wniesienia jakiegokolwiek środka ochrony prawnej na czynność zamawiającego polegającą na uznaniu, iż ofertę wniesiono po terminie. Ustawa, likwidując instytucję protestu, utrzymała bowiem zasadę, że odwołanie w zamówieniach najmniejszych przysługuje jedynie od niektórych czynności.
Ustawodawca nie wskazuje, od jakiej czynności począwszy należy liczyć niezwłoczność wymaganą przy zwracaniu oferty. Wydaje się jednak, że zwrot powinien nastąpić niezwłocznie po terminie otwarcia ofert (chyba że oferta została złożona również po tym terminie – wówczas niezwłocznie po jej złożeniu).