O tym, czy dana osoba dostanie dodatek w wysokości 10 proc. lub maksymalnie 50 proc., decydować będzie rodzaj, stopień złożoności i uciążliwość wykonywanych przez nią kontroli. Wpłyną na to także wyniki i osiągnięcia w kontrolach, stanowisko służbowe, kwalifikacje i doświadczenie w wykonywaniu kontroli oraz czas pracy. W tym ostatnim przypadku chodzi o czas przeznaczony na wykonywanie kontroli, czynności przygotowawczych, na opracowanie dokumentacji przeprowadzonej kontroli albo na weryfikację takiej dokumentacji pod kątem jej zgodności z prawem.
Ministerstwo Finansów opublikowało na swojej stronie projekt rozporządzenia w sprawie dodatku kontrolerskiego dla pracowników podległych ministrowi finansów.
Zatrudnionym w urzędzie skarbowym dodatek kontrolerski przyznaje jego naczelnik. Pracownikom Ministerstwa Finansów kontrolującym przestrzeganie zasad etyki zawodowej, bezstronności i obiektywizmu działania pracowników zatrudnionych w izbach skarbowych i urzędach skarbowych – dyrektor generalny Ministerstwa Finansów.
Zgodnie z propozycją ministerstwa te ekstrapieniądze będą przyznawane na rok kalendarzowy, a wypłacane – w miesiącu następnym po miesiącu przedstawienia przez pracownika miesięcznej ewidencji czasu pracy. Z wyjątkiem jednak rozliczenia czasu pracy i wypłaty dodatku za grudzień albo za czwarty kwartał roku. Zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku ma być ono dokonywane do końca grudnia.
Jednak sam fakt przyznania dodatku kontrolerskiego w określonej wysokości nie oznacza wcale, że wysokość ta nie może już ulec zmianie. Projektowany § 6 rozporządzenia pozwala bowiem na zmianę stawki dodatku, jeżeli dana osoba była nieobecna w pracy dłużej niż jeden miesiąc (z innych przyczyn niż urlop wypoczynkowy) albo w ocenianym okresie pracy kontrolerskiej uzyskała bardzo dobrą lub niezadowalającą ocenę.