Genezą stanowiska są obserwowane przez związkowców próby zlecania szeroko pojętego sprzątania i odkażania w sądach. Zarządzenia prezesów i dyrektorów sądów nakładają np. na protokołujących obowiązek odkażania czy „sprzątania powierzchni płaskich".
Tymczasem "Solidarność" Pracowników Sądownictwa i Prokuratury stoi na stanowisku, że tam, gdzie pracodawca wydawaniem poleceń ustnych lub przez modyfikację zakresu obowiązków, powierza urzędnikom i innym pracownikom sądu lub prokuratury zadania poniżej ich kwalifikacji (...) przy jednoczesnym pominięciu regulacji powierzania pracy innego rodzaju, dochodzi do łamania praw pracowniczych – czego nie daje się usprawiedliwić stanem epidemii.
Organizacja zauważa, że przepisy kodeksowe zawierają rozwiązania, które należy stosować w przypadku szczególnych potrzeb pracodawcy, aby zapewnić pracownikom respektowanie ich praw. Wskazano przy tym na art. 94 Kodeksu pracy. Zgodnie z nim „do podstawowych obowiązków pracodawcy należy organizowanie pracy w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, jak i osiąganie przez pracowników, przy wykorzystaniu ich uzdolnień i kwalifikacji, wysokiej wydajności i należytej jakości pracy".
- Zlecanie urzędnikom i innym pracownikom sądów i prokuratur, na stanowiskach, które nie są związane z utrzymywaniem czystości, sprzątaniem, odkażaniem takich prac może prowadzić do naruszenia obowiązku poszanowania godności pracownika – podkreśla „Solidarność".
Czytaj także: