Uczynić życie znośnym

Zachęta — Narodowa Galerii Sztuki zaprasza na wystawę amerykańskiej artystki Suzan Shutan "Stając się…"

Publikacja: 29.08.2014 14:25

Suzan Shutan "Stając się…"

Suzan Shutan "Stając się…"

Foto: Zachęta

Dawno temu zrozumiano, że kolorowa plama namalowana na twarzy, linia narysowana węglem na wapiennym sklepieniu czy kamyk czczony jak amulet mogą złagodzić każdą traumę, uczynić życie znośnym, zamienić nudną wegetację w ciąg nieustających przygód i zaskakujących wydarzeń. Treści i formy połączono w nierozłączne pary, kodujące ludzką aktywność w ciągi przyczynowo skutkowe. Czerwień powiązana z agresją, żółć z ogniem, zieleń ze spokojem — wskazują kierunki interpretacji, moduły nazywania, szyfry znaków i symboli.

Wszystkie prace amerykańskiej artystki Suzan Shutan łączy wytyczanie linii w przestrzeni, kodowanie emocji za pomocą koloru, uwypuklanie nieoczywistych i efemerycznych cech kompozycji przy pomocy ruchomego cienia lub ingerencji oglądającego. Artystkę inspirują unoszone wiatrem zarodniki roślin, stada lecących ptaków, ruchy podróżnych wysypujących się z wagonów metra — wszystkie te zjawiska organizuje w zbiory i systemy. W ich interpretację wpisany jest element niekonsekwencji, dezynwoltura drobnych niedoskonałości, która daje wrażenie swobody i spontaniczności. Proces twórczy nie kończy się na wyważonej i wyspekulowanej abstrakcji, ale jest prostą i dynamiczną wizualizacją ruchu, światła i koloru, w której ważną zasadą jest zdolność komunikowania.

Stając się... to instalacja złożona z setek pomponów — niepozornych kolorowych punktów zainstalowanych w przestrzeni w spontanicznej, choć przemyślanej konfiguracji. Elastyczność, mobilność i modułowość umieszczonych na cienkich drutach „puszystych atomów" — które widz może dotknąć i wprawić w ruch — składa się na spektakularny aspekt performatywny tej kompozycji, uwalniając ją od pompatyczności i konwencjonalności abstrakcji. A to wprost prowadzi do procesu, w którym znany i wypróbowany porządek staje się (becomes) czymś zupełnie nowym.

„Kiedy wykorzystuję licencję artystyczną, by przekształcić rzeczywistość i przełożyć realizm na abstrakcję, moja instalacja odnosi się do eterycznych aspektów natury, podkreśla ich przejściowy charakter, a także tymczasowość procesu stawania się (becoming) jako synonimu procesu twórczego", mówi artystka na kilka dni przed przystąpieniem do pracy.

Jacek Malinowski

Zachęta — Narodowa Galerii Sztuki

29.08.2014–31.01.2015

Suzan Shutan

Stając się...

instalacja

kurator: Jacek Malinowski

współpraca ze strony Zachęty: Julia Leopold

partner: Ambasada Stanów Zjednoczonych Ameryki w Warszawie

Suzan Shutan — amerykańska rzeźbiarka i autorka instalacji, mieszka i pracuje w New Haven. Absolwentka Rutgers University (New Jersey) i California Institute of the Arts. Wykłada rzeźbę w Housatonic Community College (Connecticut) oraz prowadzi konsultacje dla dyplomantów w Transart Institute (Nowy Jork, Berlin) i Vermont College of Norwich University.

Jej prace były prezentowane w galeriach i muzeach amerykańskich, m.in.: The Laguna Art Museum (California), The Contemporary Art Center (Las Vegas), The Aldrich Museum (Connecticut), The Alternative Museum (Nowy Jork). Brała udział w wielu wystawach zagranicznych, m.in.: Inventaire — Contemporary Art International, Le Hang'Art, Grenoble (2012); Maniac Episode 3 International Sonderausstellung, Hamburg Rathaus & Kunstlerhaus Dosenfabrik, Hamburg (2012); Antalya Museum (2011); Golden Parachutes, Berlin (2011); Poliglota Gallery, Buenos Aires (2008); CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa (2003).

Suzan Shutan była stypendystką: CEC Artslink, Art Matters, Berkshire Taconic Foundation, odbywała rezydencje artystyczne w ramach programów m.in.: Bemis Foundation, Yaddo, Proyecto Ace. Jej prace znajdują się w kilku prywatnych i publicznych kolekcjach, m.in.: The Villa Taverna Foundation, Swedish Archives in Bjaard.

Dawno temu zrozumiano, że kolorowa plama namalowana na twarzy, linia narysowana węglem na wapiennym sklepieniu czy kamyk czczony jak amulet mogą złagodzić każdą traumę, uczynić życie znośnym, zamienić nudną wegetację w ciąg nieustających przygód i zaskakujących wydarzeń. Treści i formy połączono w nierozłączne pary, kodujące ludzką aktywność w ciągi przyczynowo skutkowe. Czerwień powiązana z agresją, żółć z ogniem, zieleń ze spokojem — wskazują kierunki interpretacji, moduły nazywania, szyfry znaków i symboli.

Pozostało 84% artykułu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl