Już za 19 zł miesięcznie przez rok
Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Aktualizacja: 23.05.2015 07:30 Publikacja: 23.05.2015 07:30
Piotr Wysocki, Aldona, 2006/2012 wideo, 26 min
Foto: MOCAK
Lidia Krawczyk, Wojtek Kubiak, T, 2008, z cyklu Genderqueer fotografia, 100 × 66 cm
Foto: MOCAK
Maciej Osika, z serii Kolekcja Autoportrety, 2000–2012 fotografia, 70 × 50 cm
Foto: MOCAK
Maciej Osika, z serii Kolekcja Autoportrety, 2000–2012 fotografia, 70 × 50 cm
Foto: MOCAK
Jana Sterbak, Dystrakcja, 1992/1995 obiekt, 92 × 150 × 110 cm
Foto: MOCAK
Adam Rzepecki, Projekt pomnika Ojca Polaka, 1981 fotografia, 70 × 50 cm
Foto: MOCAK
Bartek Jarmoliński, Polski export, 2010/2015 fotografia, 70 × 50 cm
Foto: MOCAK
VALIE EXPORT, Z portfolio spsienia (Aus der Mappe der Hundigkeit), 1968 fotografia, 80,7 × 121,5 cm
Foto: MOCAK
Nawet jeśli tytułowe „gender" ma z założenia prowokować, to zebrane tu prace czterdziestu polskich i zagranicznych artystów, powinny budzić również głębszą refleksję. Dotykają one wielu tematów, które dotyczą zarówno rozumienia płci, jak i poszukiwania własnej tożsamości czy współczesnych strategii artystycznych.
Kto szuka w sztuce wyłącznie skandalu, skupi się zapewne na pracach tych twórców celowo używających prowokacji, np. na panoramicznych fotografiach Łodzi Kaliskiej z cyklu „Niech sczezną mężczyźni", na których nagie kobiety o ponętnych ciałach formują pracujące brygady w typowo męskich zawodach: drwali, kamieniarzy, górników (żart ten wydaje się podszyty szczyptą seksizmu). Albo na wideo Katarzyny Kozyry „Cheerleaderka", w którym autorka testuje zachowania mężczyzn, tańcząc na stole w kobiecym i męskim wcieleniu. Lub na otwierającym wystawę cyklu fotograficznym amerykańskiej artystki Judy Chicago „Proszona kolacja", który jednak niezależnie od prowokacji (talerze z stylizowanym motywem vaginy) mówi wiele o zmianie społecznej roli kobiety od prehistorii do czasów rewolucji kobiet amerykańskich.
Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Nowa wystawa na Zamku Królewskim w Warszawie prezentuje ponad 130 dzieł, głównie antycznych rzeźb, odwołując się...
Wystawa rzeźb Magdaleny Abakanowicz w Ogrodach Królewskich na Wawelu pozwala spojrzeć na twórczość artystki z no...
Immersyjną wystawę „Dalí Cybernetics” w Warszawie, inspirowaną malarstwem artysty, obejrzało już ponad 35 tysię...
Prace tego artysty dysydenta zna cały świat. Jedną ?z nich Ai Weiwei przygotował dla Parku Rzeźby na Bródnie – p...
Na Wawelu można podziwiać ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb Johanna Georga Pinsla z muzeów we Lwowie i w S...
Wspiera edukację, lokalne społeczności oraz pracowników w ich trudnych życiowych momentach. Od 35 lat duński holding VKR – właściciel marek VELUX oraz spółek siostrzanych konsekwentnie pokazuje, że kapitał społeczny jest tak samo ważny jak kapitał finansowy.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas