Bombardujące dźwiękowe rzeźby

Konrad Smoleński będzie reprezentował Polskę na tegorocznym 55. Biennale w Wenecji

Publikacja: 13.01.2013 23:13

Jego projekt wygrał konkurs Ministerstwa Kultury oraz Galerii Zachęta na organizację polskiego pawilonu w Wenecji. To kolejny sukces Konrada Smoleńskiego (rocznik 1977), który przed rokiem został laureatem nagrody dla młodych twórców „Spojrzenia" Fundacji Deutsche Bank, w konkursie organizowanym też przez warszawską Zachętę.

Roboczy tytuł nowego projektu Smoleńskiego na Międzynarodową Wystawę Sztuki w Wenecji: „Everything Was Forever, Until It Was No More" (Wszystko było wieczne, aż przestało być). To nawiązanie do książki wykładowcy University of California Aleksieja Yurchaka o paradoksach późnego socjalizmu oglądanego oczami ostatniej radzieckiej generacji.

– Być może tytuł jeszcze się zmieni – zastrzega w rozmowie z „Rz" kuratorka Agnieszka Pindera. I tłumaczy: – Będzie to monumentalna dźwiękowa instalacja, która wypełni przestrzeń polskiego pawilonu. Projekt Konrada Smoleńskiego stanowi kontynuację jego dotychczasowych poszukiwań, a jednocześnie w przewrotny sposób podejmuje dialog z tematem wyznaczonym przez Massimiliano Gioniego, dyrektora artystycznego Biennale.

Hasło tegorocznego Biennale brzmi „Encyklopedyczny Pałac". Nawiązuje do idei włosko-amerykańskiego artysty Marina Auritiego, który w 1955 r. zgłosił do urzędu patentowego USA projekt wyimaginowanego muzeum, Palazzo Enciclopedico, gromadzącego wszystkie odkrycia ludzkości: od koła do satelity. Wybór hasła dyrektor Gioni tłumaczy tym, że borykamy się z zalewem informacji, więc próby ich usystematyzowania są niezbędne.

Instalacja Smoleńskiego będzie rodzajem rzeźby dźwiękowej, co narzuca skojarzenie z pracą Katarzyny Krakowiak prezentowaną w pawilonie polskim podczas Biennale Architektury w Wenecji w 2012.

– Nie odcinamy się od tego – wyjaśnia Pindera. – Uważamy, że to ciekawa tendencja w sztuce, reprezentowana przez młodych artystów.

Kuratorka podkreśla zarazem rockowe inklinacje Smoleńskiego: – Projekt zawiera charakterystyczną dla niego akumulację energii, która nie znajduje ujścia i przypomina niezabezpieczony materiał wybuchowy.

Smoleński jest artystą sztuk wizualnych (studiował w poznańskiej ASP) i muzykiem, współtwórcą różnych zespołów. W  akcjach miejskich często wykorzystuje własnoręcznie skonstruowany instrument strunowy przypominający bombę lub pocisk rakietowy.

Bohaterowie jego filmów bywają podobni do kulturystów lub terrorystów w kominiarkach. W galeriach buduje instalacje ze sprzętu muzycznego, jak np. „It's Bigger Than Me" z wielkiego pudła rezonansowego, którego dźwięki wprawiają ściany w drżenie. W jego plenerowych akcjach („The End") fajerwerki i ogień niszczą prace, metaforycznie przypominają o nieuchronności śmierci i końca.

55. Biennale w Wenecji 1 czerwca-24 listopada 2013. Kuratorzy projektu Konrada Smoleńskiego w Pawilonie Polskim: Daniel Muzyczuk i Agnieszka Pindera

Jego projekt wygrał konkurs Ministerstwa Kultury oraz Galerii Zachęta na organizację polskiego pawilonu w Wenecji. To kolejny sukces Konrada Smoleńskiego (rocznik 1977), który przed rokiem został laureatem nagrody dla młodych twórców „Spojrzenia" Fundacji Deutsche Bank, w konkursie organizowanym też przez warszawską Zachętę.

Roboczy tytuł nowego projektu Smoleńskiego na Międzynarodową Wystawę Sztuki w Wenecji: „Everything Was Forever, Until It Was No More" (Wszystko było wieczne, aż przestało być). To nawiązanie do książki wykładowcy University of California Aleksieja Yurchaka o paradoksach późnego socjalizmu oglądanego oczami ostatniej radzieckiej generacji.

Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl