Aktualizacja: 04.07.2025 18:09 Publikacja: 22.01.2025 04:30
Foto: Adobe Stock
Najwyższa Izba Kontroli przedstawiła raport z kontroli działalności systemu nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego i edukacji prawnej (dalej: „system porad”). To już druga tego rodzaju kontrola NIK w ciągu dziewięcioletniej historii systemu – i ponownie wnioski są negatywne.
System, który miał świadczyć obywatelom usługi prawnicze na etapie przedsądowym, jest nieskuteczny i nieefektywny. W 2023 r. udzielił jedynie 509 tys. porad, choć mógłby kilkakrotnie więcej. Są takie punkty porad, w których nie pojawia się nawet jeden klient dziennie. Przekłada się to na wysokie koszty jednej porady, sięgające w przeliczeniu nawet kilkuset złotych, choć jednocześnie kwoty wynagrodzeń usługodawców w przeliczeniu na godzinę pracy są niskie.
Wkomponowanie instytucji tzw. ślepych pozwów w nasz system prawny okazało się misją o wiele trudniejszą niż wysł...
Poparcie dla kandydatury Karola Nawrockiego żywo pokazało, że wyborca nie kieruje się racjonalnością, o jakiej m...
Hejt w życiu publicznym rozkwita dzięki bezradności państwa. Może to czas, by państwo na poważnie postarało się...
Kiedy wydaje ci się, że widziałeś już wszystko, to masz rację. Wydaje ci się. Historie, które przydarzają mi się...
Czasem jako adwokaci bywamy nieracjonalni, zwłaszcza gdy chodzi o pomoc ludziom, o których walczymy.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas