Reklama

Jacek Dubois: Potrzebny kaganiec dla prokuratury

Każda osoba, której postawiono zarzuty, powinna mieć prawo odwołać się do sądu, by skontrolował tę decyzję.

Publikacja: 24.01.2024 02:01

Jacek Dubois: Potrzebny kaganiec dla prokuratury

Foto: Adobe Stock

Zdarzenia ostatnich ośmiu lat to próba wprowadzenia do demokratycznego systemu elementów władzy autorytarnej. Ponieważ rolą Konstytucji RP było zabezpieczenie obywateli przed takimi niespodziankami, pierwszymi ruchami nowej władzy w 2015 r. było pozbawienie obywateli bezpiecznika przed naruszeniami konstytucji przez rządzących. Zaczęto od ubezwłasnowolnienia Trybunału Konstytucyjnego. Kolejnym bezpiecznikiem praw obywateli były sądy powszechne uprawnione do wykonywania rozproszonej kontroli konstytucyjnej. Następnym krokiem miało być ubezwłasnowolnienie sądów. Plan był prosty i zakładał, że obywatele pozbawieni wsparcia konstytucyjnych organów nie będą zbyt intensywnie bronić swoich praw, a tymi, którym takie pomysły przyjdą do głowy, zajmie się polityczna prokuratura. Dlatego elementem planu było podporządkowanie prokuratury władzy, co nastąpiło przez jej upolitycznienie i odarcie z niezależności.

Pozostało jeszcze 82% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Rzecz o prawie
Łukasz Guza: Temidy powód do wstydu
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Rzecz o prawie
Jacek Dubois: Niech zginie świat
Rzecz o prawie
Mikołaj Małecki: Spożycie muchomora obciąża konsumenta
Rzecz o prawie
Katarzyna Batko-Tołuć: Kwestia smaku
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Rzecz o prawie
Robert Damski: Paweł i Gaweł w jednym stali domu
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama