Reklama

dr Wojciech Gierszewski: Osłabianie pozycji uprawnionego

Znowelizowanie kodeksu postępowania cywilnego może spowolnić udzielanie zabezpieczeń w sprawach o naruszenie praw własności intelektualnej – uważa radca prawny i rzecznik patentowy dr Wojciech Gierszewski.

Publikacja: 09.05.2023 11:40

dr Wojciech Gierszewski: Osłabianie pozycji uprawnionego

Foto: Fotorzepa, Adam Jagielak

Jak pan ocenia zmiany przyjęte w nowelizacji k.p.c. dotyczące sposobu uzyskiwania zabezpieczenia roszczeń w sprawach własności intelektualnej?

Moim zdaniem wydłużą one uzyskiwanie zabezpieczenia, szczególnie przed złożeniem pozwu w sprawie. Gdy mamy do czynienia z naruszeniem praw własności intelektualnej, zwykle potrzebny jest element „szybkości” uzyskania zabezpieczenia, czyli zakazu dokonywania czynności, która zdaniem wnioskodawcy stanowi o tym naruszeniu. Na przykład wprowadzania do obrotu danych towarów. Element ten wskutek nowelizacji zostanie mocno ograniczony, bo – jako zasadę – wprowadza ona wysłuchanie drugiej strony przed udzieleniem zabezpieczenia, chyba że „konieczne jest natychmiastowe rozstrzygnięcie wniosku”. Kiedy zaś taka konieczność wystąpi – nie wiadomo, jakie kryteria będą musiały być wypracowane w orzecznictwie. Znając jednak zachowawczość sędziów, można się spodziewać, że raczej będzie to wyjątkowa sytuacja.

Pozostało jeszcze 89% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Rzecz o prawie
Ewa Szadkowska: Pieniądze winy nie zmyją
Rzecz o prawie
Jarosław Gwizdak: To co w końcu zdecydował TSUE?
Rzecz o prawie
Joanna Parafianowicz: AI to jedynie narzędzie. Jak młotek
Rzecz o prawie
Marlena Pecyna: Praworządność w praktyce, czyli kilka uwag po wyroku TSUE
Rzecz o prawie
Jacek Zaleśny: Obywatelstwo polskie niczym klapki na bazarze – dla każdego?
Reklama
Reklama