Wielkie kryzysy finansowe oraz ujawnienie nieetycznych praktyk biznesowych z minionych lat (Lehman Brothers, Bernard Madoff czy Tether), spowodowały głębokie przewartościowania biznesu i jego roli w świecie. Począwszy od ruchu Indignados i jego guru Stéphane’a Hassela aż po radykalny wzrost oczekiwań wobec biznesu wyrażanych przez obecnych konsumentów i klientów potęgowany jeszcze przez trendy społecznej odpowiedzialności biznesu, transparentność działań staje się nie tylko wymogiem, ale wręcz warunkiem bezpiecznego działania na rynku. A idąca za tym trendem legislacja zstępująca kaskadowo z poziomu UE na szczeble krajowe powoduje, że od przejrzystego i rzetelnego raportowania – zarówno w kwestiach niefinansowych, jak i stricte związanych z pieniędzmi – nie ma już odwrotu.
Z pewnością na zaostrzenie wymogów raportowania wpływa rosnące znaczenie ESG – strategii zrówoważonego rozwoju. Dużą zmianą było już wprowadzenie przez UE obowiązku raportowania niefinansowego i jego standardów. Budowanie reputacji wartościowego i rzetelnego partnera dla akcjonariuszy, kontrahentów, a wreszcie państwa i społeczeństwa nie może jednak pominąć kwestii finansowych, a w szczególności tych dotyczących rzetelnego wywiązywania się przez firmę z obowiązków podatkowych. Ten właśnie aspekt działalności określa bowiem rzeczywistą postawę biznesu wobec społeczności, w której działa.
Czytaj więcej:
Z takiego właśnie założenia wynika wprowadzony od 2021 r. obowiązek publikowania informacji dotyczących strategii podatkowej. Na razie dotyczy on największych firm. Można jednak oczekiwać, że – podobnie jak inne aspekty ESG – wkrótce zostanie rozszerzony także na średnie i małe przedsiębiorstwa. Warto się zatem przygotować. Z pomocą firmom przychodzi Global Reporting Initiative, która już w 2019 r. opublikowała standard raportowania strategii podatkowej (GRI 207), który miał wspomagać firmy – wówczas jeszcze dobrowolnie podejmujące ten wysiłek – w prawidłowym ujawnianiu tego rodzaju informacji. Raportowane (i coraz częściej sprawdzane przez audytora) wskaźniki GRI zawierają opis i ocenę strategii podatkowej spółek w obszarach prowadzonej działalności.
Czym jest strategia podatkowa
Najkrócej mówiąc, jest to zestaw procesów i procedur, które zapewniają prawidłowość wykonywania obowiązków podatkowych, a także ogólne podejście spółki do podatków we wszystkich krajach, w których jest obecna. Publikacja strategii wiąże się również z ujawnieniem informacji, które dotąd pozostawały tajemnicą przedsiębiorstwa, jak np. opis podejścia do opodatkowania i jego powiązanie z firmowymi strategiami prowadzenia działalności czy opis procesu zapewnienia wiarygodności ujawnień dotyczących kwestii podatkowych. Oprócz tego wymagana jest m.in. informacja o planowanych i podejmowanych działaniach restrukturyzacyjnych, a także o transakcjach z podmiotami powiązanymi lub ulokowanymi w rajach podatkowych.