Brak konieczności dojazdów, większa elastyczność czasu i niższe koszty- to najczęściej wskazywane teraz korzyści z pracy poza biurem, (głównie z domu), jak wynika z najnowszego badania firmy Allianz Trade, które objęło pracowników w Niemczech, we Włoszech i we Francji. Jednak podobne wyniki pokazały też badania przeprowadzone ostatnio w innych krajach, w tym w Polsce- wszędzie brak konieczności dojazdu do pracy (co pozwala oszczędzić czas, nerwy i coraz wyższe koszty) okazał się głównym atutem pracy zdalnej, na który w sondażu Allianz Trade wskazała połowa mężczyzn i prawie 60 proc. kobiet. Niemal połowa badanych docenia większą elastyczność czasu a prawie troje na dziesięcioro -niższe koszy niż podczas pracy w biurze.

Jak komentują autorzy badania, widać, że po dwóch latach pracy zdalnej i hybrydowej pracownicy oswoili się z jej zasadami. Jednocześnie częściej niż na początku jej masowego zasięgu dostrzegają jej słabości- na czele ze zwiększonymi trudnościami w utrzymywaniu kontaktów społecznych. Przeszkadza to prawie trojgu na dziesięcioro badanych, nieco częściej mężczyznom. Z kolei kobiety trochę częściej (co piąta) zauważają problem zacierania się granic między życiem prywatnym i pracą a także wyzwania związane z łączeniem obowiązków domowych i zawodowych.

Czytaj więcej

Deep work, flow: myśleć, zamiast siedzieć godzinami

Prawie jedna piąta badanych mówi też o braku odpowiedniego miejsca do pracy w domu, choć po dwóch latach home office część pracowników już je sobie zorganizowała. Najnowszy sondaż polskiej platformy do spotkań online, ClickMeeting dowodzi, że prawie 70 proc. uczestników wirtualnych rozmów ma w domu wydzieloną odpowiednią przestrzeń do zdalnych rozmów. Co więcej, jedna trzecia ankietowanych deklaruje, że w ich firmach wprowadzono oficjalną etykietę online.

Pomimo to zdalne spotkania i home office powodują wyzwania, które powinni uwzględnić pracodawcy. Jak zwracają uwagę eksperci Allianz Trade, ograniczone kontakty społeczne w biurze mogą spowodować utratę możliwości awansu i nauki, pogłębiając nierówności. Co więcej, coraz częstsza praca zdalna uwidacznia lukę w umiejętnościach cyfrowych: pracownicy, którzy pozostają w tyle zarówno w zakresie edukacji formalnej, jak i umiejętności cyfrowych, mają mniejsze szanse na ich zniwelowanie i zostaną w tyle, co ograniczy ich możliwości zawodowe.