Pierwsza polska mleczarnia staje się w pełni wegańska

Podzakopiańska mleczarnia Jogurty Magda oficjalnie przeszła na produkcję nabiału wyłącznie z roślin.

Aktualizacja: 01.07.2020 12:52 Publikacja: 01.07.2020 12:26

Pierwsza polska mleczarnia staje się w pełni wegańska

Foto: Adobe Stock

Podkarpacka firma rodzinna produkuje jogurty od trzech pokoleń. Magda Kubit przejęła biznes po swoim dziadku i ojcu, informuje na stronie spółka. Trzy lata temu wypuściła na rynek pierwsze wegańskie jogurty i śmietany czy napoje z „mleka” roślinnego, by od lipca oficjalnie skupić się tylko na tych surowcach.

– Decyzja o tym, że Magda staje się w pełni roślinną marką jest naturalnym skutkiem stałego rozwojem naszego portfolio produktowego, które od ponad dwóch lat zdominowane jest przez jogurty i śmietany na bazie mleczka kokosowego – mówi Magdalena Kubit, dyrektor zarządzająca Jogurty Magda.

Firma postanowiła wzmocnić przekaz i zmienić nazwę marki z „Jogurty Magda” na „Magda Roślinna”. Przejście klasycznej mleczarni na produkcję z surowców roślinnych wymagało dostosowania parku maszynowego.

Czytaj także:  Wielka Brytania szuka mleka po świecie, Polska straci na brexicie 

Firma jest pierwszą mleczarnią, która pożegnała się z mlekiem, ale oczywiście nie jest jedynym polskim producentem wegańskich produktów. W Polsce od trzech lat stosowana jest etykietka V-label, europejskie oznaczenie produktów dla wegan i wegetarian, które stosują 44 kraje i można je znaleźć na 18 tys. produktów od 1.6 tys. producentów. Nad Wisłą widnieją one między innymi na produktach firm ZPC Otmuchów, Polsoja, Huzar, Biomika (kosmetyki), Biowald, Zielona Budka, Next Trade (EssentiAla), MeGusto i Vitanella, a nawet Inglot czy Biomika, producentów kosmetyków. Roślinne wersje pasztetów czy parówek wprowadzili też tradycyjni producenci mięsa, jak Sokołów.

Dla producentów ważni są nie tylko weganie, ale też osoby określające się modnym nowym mianem „fleksitarian”, czyli jedynie ograniczających spożywanie mięsa. Duży wzrost zainteresowania produktami roślinnymi z ich strony oznacza spory wzrost popytu i dobre wieści dla branży.

Rynek produktów wegańskich w Polsce szybko rośnie, według danych Mintel, 20 proc. Polaków w okresie pandemii zaczęło postrzegać dietę roślinną jako bardziej atrakcyjną. Jednak prawdziwy boom przeżywają Stany Zjednoczone, gdzie w 2018 r. sprzedaż roślinnych jogurtów wzrosła o 55 proc. śmietan wegańskich aż o 131 proc. Nowym trendem są wegańskie… owoce morza, w czym celują firmy amerykańskie. Natural Foods zaprezentowało roślinną wersję tuńczyka, bez ryby, za to z soi, drożdży i słonecznika. Impossible Foods pracuje nad kolejnymi rybami z roślin, a Good Catch zebrał w tym roku 32 mln dol. na prace nad wegańskimi owocami morza. Nestlé zapowiada bezrybną sałatkę z tuńczyka.

Przemysł spożywczy
Na pieczywo wydajemy coraz więcej. I zmieniamy nasze zwyczaje
Przemysł spożywczy
Rząd Donalda Trumpa zwrócił się do Danii o pomoc. W USA brakuje jaj
Przemysł spożywczy
Amerykańskie koncerny proszą Trumpa o zwolnienie z ceł. Ostrzegają przed podwyżkami
Przemysł spożywczy
Abstynent Putin każe Rosjanom nie pić. Produkcja wódki najniższa od ośmiu lat
Przemysł spożywczy
Kawa wreszcie zacznie tanieć? Świat czeka na zbiory w Brazylii
Materiał Promocyjny
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Przemysł spożywczy
200 mln na pączki. Każdy w Polsce zje co najmniej po dwa
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń