Reklama

Foie gras i łosoś zdominowały francuskie święta

Pasztet strasburski z kaczych lub gęsich wątróbek (foie gras) oraz łosoś zdominowały jadłospis podczas ostatnich świąt we Francji. Sprzedaż pasztetu w grudniu zwiększyła się o ponad 30 proc., łososia i pstrąga o ponad 10 proc., sprzedaż szampana i win musujących zmalała z kolei o 6 proc.

Publikacja: 05.01.2025 18:38

Foie gras i łosoś zdominowały francuskie święta

Foto: Adobe Stock

Pasztet strasburski foie gras i wędzone ryby dominowały na francuskich stołach podczas świąt końca roku — wynika z opracowania firmy badania rynku Circana dla Federacji Handlu i Dystrybucji (FCD). W ostatnim tygodniu grudnia (23-20.12) sprzedano więcej o 33,2 proc. foie gras pod względem ilości i o 31,1 proc. pod względem wartości — wynika z danych uzyskanych od hiperkamarketów, supermarketów, e-handlu i osiedlowych sklepów — pisze AFP.

Producenci tego rarytasu mogli na chwilę zapomnieć o kilku fatalnych poprzednich latach, kiedy na skutek ptasiej grypy wybijali prewencyjnie całe stada kaczek w regionach ich hodowli na południowym zachodzie Francji, a przetwórnie ogłaszały bezrobocie techniczne. Francja jest nadal największym producentem i odbiorcą tego pasztetu, bo w wielu krajach europejskich zakazano przymusowego karmienia kaczek i gęsi, aby doprowadzać do stłuszczania ich wątroby — odnotowała „La Tribune”.

Czytaj więcej

Francuscy prezesi wątpią w swój kraj najbardziej od ponad dekady. Stawiają na zagranicę

Zwiększyła się też, choć w mniejszym stopniu, popularność łososia i pstrąga. Sprzedaż obu gatunków wzrosła o 6,2 proc. ilościowo i o ponad 10 proc. wartościowo, co wskazuje na okresową podwyżkę cen.

Wina mniej popularne we Francji

Zmalała natomiast o 6 proc. sprzedaż szampana i win musujących (crémants, prosecco). Zdaniem FCD, świadczy to o kupowaniu przede wszystkim produktów tradycyjnie związanych ze świętami końca roku.

Reklama
Reklama

Generalnie na świecie maleje spożycie wina, to wynik zmiany upodobań konsumentów. W I półroczu ten spadek wyniósł 3,9 proc. ilościowo i o 20,4 proc. wobec I półrocza 2019 — podała firma badań i analiz światowego rynku alkoholi International Wine & Spirit Research (IWSR). Jedynym winem, którego sprzedaż wzrosła o 5 proc. w ciągu miesięcy 2024 r. było prosecco dzięki przystępnej cenie. Rynek szampana zmalał w tym samym okresie o 8,6 proc. także z powodu ceny, a Francuzi kupują go mniej z powodu niepewnej sytuacji w kraju.

Przemysł spożywczy
„Jestem rozczarowany”. Kania o podwyżce poręczenia za list żelazny do 20 mln zł
Przemysł spożywczy
Święta, święta i do kosza. Tak Polacy marnują jedzenie
Przemysł spożywczy
Żywność ekologiczna dostaje własną halę. Minister: przejęcie Carrefoura warte analizy
Przemysł spożywczy
List żelazny dla Henryka Kani podwójnie zaskarżony? Kania nie chce płacić 8 mln zł
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Przemysł spożywczy
Asahi ostrzega: dane 1,5 mln klientów mogły wyciec po cyberataku
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama