Słodkie prognozy dla producentów cukru

Z początkiem września ruszyła kampania cukrownicza. Związek Producentów Cukru w Polsce szacuje, że w jej trakcie uda się wyprodukować najwięcej cukru od trzech lat.

Publikacja: 26.09.2021 21:00

Słodkie prognozy dla producentów cukru

Foto: AdobeStock

Producenci z optymizmem oceniają rozpoczętą właśnie kampanię cukrowniczą. ZPC szacuje, że w tym roku uda się wyprodukować 2 mln 269 tys. ton cukru. Lepszy wynik zanotowaliśmy ostatnio w latach 2017–2018, kiedy produkcja sięgała 2 mln 300 tys. ton. W 2019 r. było to 2 mln 190 tys., a w 2020 r. 1 mln 990 tys. ton.

ZPC podaje, że produkcja cukru w kraju odpowiada za około 0,13 proc. PKB, czyli 2 mld 623 mln zł. Cukier produkuje 17 cukrowni należących do czterech firm zrzeszonych w Związku Producentów Cukru w Polsce: Krajowej Spółki Cukrowej, Südzucker Polska, Pfeifer & Langen Polska oraz Nordzucker Polska. Jesteśmy w czołówce europejskich producentów, za Francją oraz Niemcami, i mamy ogromny wpływ na kondycję unijnego przemysłu cukrowniczego.

Pandemia Covid-19 spowolniła zużycie cukru. Poluzowanie restrykcji sprawiło jednak, że jego konsumpcja wzrosła i – w opinii branży – osiągnęła satysfakcjonujący poziom. ZPC ocenia, że pomimo chłodnej wiosny i miejscami występujących mszyc oraz szarka komośnika ostatecznie udało się uniknąć większych problemów. Opady deszczu, stosunkowo słoneczna w ostatnim czasie pogoda oraz niewielkie, w porównaniu z poprzednim rokiem, zniszczenia spowodowane przez szkodniki roślin sprzyjały lepszym plonom.

– Na podstawie wstępnych szacunków zakładamy wzrost produkcji cukru względem ubiegłego roku. Przyjmujemy, że wynik tegorocznej kampanii może zbliżyć się do wartości odnotowanej podczas tej z lat 2017–2018. W porównaniu z ostatnimi kilkoma latami widać także, że wzrosła ogólna powierzchnia uprawy buraka cukrowego, ale jednocześnie zmalała nieco liczba plantatorów – mówi Michał Gawryszczak, dyrektor Biura Związku Producentów Cukru w Polsce.

Jego zdaniem wzrost produkcji cukru to dobry znak dla całej branży. Dyrektor zwraca uwagę, że istotnym czynnikiem, który wpływa na produkcję, jest zawartość cukru w burakach, którą w tym roku Związek Producentów Cukru w Polsce ocenia na 16,83 proc. To o blisko 1,5 pkt proc. więcej niż w ub.r.

Czytaj więcej

Lublin: Była cukrownia, będą mieszkania z plusem

– Gdybym miał wskazywać na znaczące zagrożenia dla branży, to na szczęście nie są one na tyle poważne, abyśmy musieli martwić się o jej przyszłość. Podatek cukrowy, który miał znacząco wpłynąć na nasz sektor, nie zadziałał bezpośrednio na produkcję cukru. Co więcej, branża się zmienia i idzie ku lepszemu. Produkcja cukru już teraz jest zrównoważona, a w kolejnych latach ten rozwój, zgodnie z dyrektywami unijnymi, będzie jeszcze bardziej zrównoważony. Regulacje spowodują, że będziemy mieć jedną z najbardziej czystych produkcji cukru nie tylko w Europie, ale na świecie – mówi przedstawiciel Związku Producentów Cukru w Polsce.

Tymczasem z danych zebranych przez Organizację Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) wynika, że w sierpniu ceny cukru na świecie poszły w górę o niemal 10 proc. Był to przy tym piąty z rzędu miesiąc wzrostu, który wywindował wyznaczany przez FAO subindeks cukru do poziomu najwyższego od lutego 2017 r.

W zeszłym miesiącu ceny cukru na świecie rosły przede wszystkim w związku z obawami o szkody, jakie w uprawach w Brazylii wyrządził mróz. Byłoby jeszcze gorzej, gdyby nie dobre perspektywy produkcji w Indiach i Unii Europejskiej, w tym w Polsce.

– W Polsce nawet w słabych latach produkujemy więcej cukru, niż konsumujemy. Na rynek musimy jednak patrzeć szerzej, z punktu widzenia całej Unii Europejskiej. A w ubiegłym roku Unia wyprodukowała znacznie mniej cukru, niż konsumuje – mówił „Rzeczpospolitej" Roman Kubiak, prezes zarządu Pfeifer & Langen Polska. Tłumaczył, że w związku z tym Unia ma wyjątkowo małe zapasy, więc prawdopodobieństwo wzrostu cen jest bardzo duże.

– W Polsce na wzrost cen mogą też wpłynąć rosnące koszty produkcji: dużo wyższe koszty energii i certyfikatów CO2 czy wyższe ceny paliwa. To wszystko razem, sytuacja na rynku cukru oraz wzrost kosztów produkcji, może spowodować, że ceny wzrosną – prognozował prezes Pfeifer & Langen Polska.

Producenci z optymizmem oceniają rozpoczętą właśnie kampanię cukrowniczą. ZPC szacuje, że w tym roku uda się wyprodukować 2 mln 269 tys. ton cukru. Lepszy wynik zanotowaliśmy ostatnio w latach 2017–2018, kiedy produkcja sięgała 2 mln 300 tys. ton. W 2019 r. było to 2 mln 190 tys., a w 2020 r. 1 mln 990 tys. ton.

ZPC podaje, że produkcja cukru w kraju odpowiada za około 0,13 proc. PKB, czyli 2 mld 623 mln zł. Cukier produkuje 17 cukrowni należących do czterech firm zrzeszonych w Związku Producentów Cukru w Polsce: Krajowej Spółki Cukrowej, Südzucker Polska, Pfeifer & Langen Polska oraz Nordzucker Polska. Jesteśmy w czołówce europejskich producentów, za Francją oraz Niemcami, i mamy ogromny wpływ na kondycję unijnego przemysłu cukrowniczego.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Przemysł spożywczy
Polska żywność walczy o nowe stoły. Sukces rodzimego mięsa w odległych krajach
Przemysł spożywczy
Klan Kadyrowa zarobi na Danone. Putin zostawia majątek koncernu Czeczenom
Przemysł spożywczy
Czekolada znów podrożeje. Dramatyczna sytuacja na plantacjach kakao
Przemysł spożywczy
Wedel rozbudowuje fabrykę. Największa inwestycja od 100 lat
Przemysł spożywczy
Australia produkuje za dużo wina. Kolejne winnice do wykarczowania