Przedsiębiorcy chętnie korzystają z leasingu

Polscy przedsiębiorcy wykorzystali „kratkę".

Publikacja: 14.02.2015 13:00

Przedsiębiorcy chętnie korzystają z leasingu

Foto: Fotorzepa/Robert Gardziński

W 2014 roku firmy wyleasingowały samochody osobowe o rekordowej wartości ponad 11 mld zł, o blisko 25 proc. więcej niż w 2013 roku. Cały rynek leasingu osiągnął w 2014 roku wartość niecałych 43 mld zł i był o ponad 21 proc. większy niż rok wcześniej. Wartość aktywnego portfela branży przekroczyła na koniec 2014 roku 78 mld zł.

Wiceprzewodniczący Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu Wojciech Rybak podkreślił, że branża leasingowa liczy na dalszy wzrost popularności swoich usług. – Mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa w celach inwestycyjnych częściej korzystają z leasingu niż z kredytu – przypomniał wyniki badań przeprowadzonych przez CBOS dla Konferencji Lewiatan. W ostatnim roku wartość aktywnego portfela firm leasingowych rosła dwa razy szybciej niż wartość salda kredytów inwestycyjnych. Trzeba jednak zauważyć, że na koniec 2014 roku wartość portfela aktywnego branży leasingowej była o blisko 15 mld zł mniejsza od salda kredytów inwestycyjnych.

ZPL podkreśla, że struktura rynku finansowania mimo dynamicznych zwyżek pozostaje zrównoważona; 66,4 proc. stanowią samochody osobowe i dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, 33,1 proc. maszyny i inne urządzenia, w tym IT, a 26,7 proc. przypadło na transport ciężki.

Osobowe motorem wzrostu

Samochody osobowe i lekkie dostawcze pozostają największym segmentem w portfelu firm leasingowych i są one także motorem wzrostu całego rynku. Dynamika segmentu w 2014 roku wyniosła 39 proc., a portfel osiągnął wartość 15,5 mld zł. Tak duży wzrost był możliwy dzięki pierwszemu kwartałowi, kiedy przedsiębiorcy wykorzystali kratkowe okienko. W pierwszych trzech miesiącach 2014 roku wartość finansowania wzrosła o 79 proc. – Utrzymanie w kolejnych kwartałach wysokiej dynamiki dla pojazdów lekkich wynikało z korzystnych przepisów dla leasingu aut z segmentu premium – zauważa dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu Andrzej Sugajski. Dodaje, że w połowie roku dynamika tego segmentu wyniosła 56 proc. przy wartości umów na poziomie 8 mld zł.

W 2014 roku przedsiębiorcy wyleasingowali łącznie 115 577 samochodów osobowych, o 21,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Wzrost ilościowy jest mniejszy od wartościowego, z czego wynika, że rośnie cena pojedynczego leasingowanego samochodu.

Dane analizowane przez Związek Polskiego Leasingu pokazują, że w odniesieniu do firm zrzeszonych w ZPL całkowity udział leasingu finansowego wynosi 75 proc., podczas gdy  operacyjnego ok. 25 proc. Umowy dotyczące leasingu pojazdów z dużą wartością wykupu zaliczane są przede wszystkim do transakcji leasingu operacyjnego.

Z kolei w przypadku samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, a więc w segmencie, do którego zaliczone zostały samochody osobowe z kratką, wzrost wartości wyniósł 94,9 proc., do 4,5 mld zł. Pod względem ilościowym w 2014 roku przedsiębiorcy wyleasingowali 40 068 takich samochodów, o 35,2 proc. więcej niż rok wcześniej.

W segmencie pojazdów lekkich wartość portfela każdego z trójki największych graczy oscyluje wokół 1,2 mld zł (Raiffeisen Leasing, EFL i Getin Leasing). Na piątym miejscu znalazł się Volkswagen Leasing z wartością nowych umów sięgającą 843 mln zł.

Koniunktura branży leasingowej

Branża oczekuje w 2015 roku wzrostu na poziomie 11,2 proc., szacuje dyrektor ds. statystyki i monitorowania rynku ZPL Marcin Nieplowicz. Tempo wzrostu wartości umów leasingowych będzie podążało za wzrostem inwestycji prywatnych.

Pracownicy odpowiedzialni za sprzedaż w firmach należących do Związku Polskiego Leasingu oczekują stabilizacji jakości portfela leasingowego. W pierwszym kwartale tego roku w porównaniu do ostatniego kwartału ub.r. 70 proc. ankietowanych nie oczekuje zmian w zatrudnieniu, a 30 proc. spodziewa się jego wzrostu.

80 proc. nie spodziewa się wzrostu liczby umów rozwiązanych, gdy 10 proc. pytanych oczekuje spadku i tyle samo wzrostu. Pracownicy firm leasingowych spodziewają się w 70 proc. spadu liczby wpływających wniosków, 20 proc. uważa, że nie będzie zmian, a 10 proc. spodziewa się wzrostu.

Podobne proporcje spodziewane są w przypadku wartości zawartych umów: 70 proc. oczekuje ich spadku, 10 proc. nie oczekuje żadnych zmian, a 20 proc. liczy na wzrost.

W segmencie aut osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony 20 proc. pytanych oczekuje istotnego spadku poziomu finansowania, 30 proc. spadku, 20 proc. nie oczekuje żadnych zmian, 20 proc. nastawia się na wzrost. Pozostałe 10 proc. ankietowanych działa w innych segmentach rynku.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora, r.przybylski@rp.pl

Opinia

Daniel Trzaskowski Dyrektor Sprzedaży Flotowej Volkswagen Leasing

Branża flot samochodowych i leasingu aut systematycznie rośnie. Wskazują na to rezultaty Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów oraz wyniki Volkswagen Leasing.

Volkswagen Leasing w 2014 roku uzyskał doskonałe wyniki: we wszystkich produktach wynajmu długoterminowego firma zanotowała 80-procentowy wzrost w aktywnych umowach zgodnie

z definicjami PZWLP, z 6269 do 11 306 aut. W FSL liczba pojazdów we flotach spółki wzrosła o 22 proc., a w Leasingu z serwisem o 70 proc., z czego 26 proc. w ostatnim kwartale ubiegłego roku.

Na tak dobre wyniki spółki wpłynęło kilka kluczowych czynników. Pierwszym była niewątpliwie ścisła współpraca z siecią dilerską – to właśnie w salonach dealerów często zapadają ostateczne decyzje o wyborze sposobu finansowania firmowych samochodów. Wykorzystaliśmy również swoją silną pozycję w branży leasingu, w której ubiegły rok zakończyliśmy jako wicelider. Dodatkowo Volkswagen Leasing jest firmą typu captive, blisko współpracującą z Grupą Volkswagena i oferującą kompleksowe produkty dla samochodów marek należących do grupy.

Jednocześnie w 2014 roku coraz więcej klientów z sektora MŚP sięgało po pozabilansowe produkty finansowe, przeznaczone dla tej grupy nabywców. Należy pamiętać, że podmioty z sektora MŚP na rynkach zachodniej Europy stanowią zdecydowaną większość beneficjentów leasingu i wynajmu długoterminowego pojazdów.

Jednym z motorów naszego sukcesu w ubiegłym roku były z pewnością pakiety serwisowe, których sprzedaż rośnie coraz dynamiczniej. Warto wspomnieć, że w 2015 roku wprowadzimy także innowacyjne produkty serwisowe połączone z naszym finansowaniem – już dostępne w marce Audi – dedykowane dużym klientom flotowym.

Jakie korzyści dają klientom pakiety serwisowe? Pakiet serwisowy zapewnia przewidywalne koszty przeglądów i ewentualnych napraw samochodu, a tym samym pozwala klientom indywidualnym i firmom na racjonalne zaplanowanie wydatków na auto nawet przez pięć lat. Volkswagen Leasing wprowadził pakiety do oferty dwa lata temu, z myślą o wygodzie klientów kupujących samochody Grupy Volkswagen.

Przeglądy i naprawy w ramach pakietów wykonywane są przez Autoryzowanego Partnera Serwisowego, przy użyciu oryginalnych części i zachowaniu najwyższych standardów jakości. Pakiety zostały przygotowane w oparciu o preferencyjne stawki na części i usługi. W przypadku finansowania samochodu w leasingu lub kredycie koszt pakietu można dołączyć do miesięcznych rat. W zależności od potrzeb, klienci mogą wybrać jeden z dwóch pakietów. Każdy z nich obejmuje inne czynności serwisowe, choć dla wszystkich wspólny jest zasadniczy zakres prac, oparty na zaleceniach producenta (np. wymiana oleju, filtrów, płynu hamulcowego czy świec zapłonowych). Pakiet rozszerzony obejmuje także wymianę: piór wycieraczek, sprzęgła, tarcz i klocków hamulcowych, szczęk i bębnów hamulcowych.

Dodatkowo w 2015 roku wprowadzimy do oferty pełen pakiet przeglądów, którego zawartość będzie bardzo zbliżona do obsługi serwisowej w Full Service Leasingu – zamierzamy tym samym zwiększyć sprzedaż umów FSL wśród firm z sektora MŚP. Z tych względów nasze prognozy sprzedaży pakietów serwisowych na rok 2015 są bardzo optymistyczne.

Sądy i trybunały
Ważna opinia z TSUE ws. neosędziów. Nie spodoba się wielu polskim prawnikom
Sądy i trybunały
Będzie nowa ustawa o Sądzie Najwyższym. Ujawniamy plany reformy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
ZUS
Kolejny pomysł zespołu Brzoski: ZUS rozliczy składki za przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Prawo w Polsce
Od 1 maja rusza nowy program bezpłatnych badań. Jak z niego skorzystać?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne