W 2014 roku firmy wyleasingowały samochody osobowe o rekordowej wartości ponad 11 mld zł, o blisko 25 proc. więcej niż w 2013 roku. Cały rynek leasingu osiągnął w 2014 roku wartość niecałych 43 mld zł i był o ponad 21 proc. większy niż rok wcześniej. Wartość aktywnego portfela branży przekroczyła na koniec 2014 roku 78 mld zł.
Wiceprzewodniczący Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu Wojciech Rybak podkreślił, że branża leasingowa liczy na dalszy wzrost popularności swoich usług. – Mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa w celach inwestycyjnych częściej korzystają z leasingu niż z kredytu – przypomniał wyniki badań przeprowadzonych przez CBOS dla Konferencji Lewiatan. W ostatnim roku wartość aktywnego portfela firm leasingowych rosła dwa razy szybciej niż wartość salda kredytów inwestycyjnych. Trzeba jednak zauważyć, że na koniec 2014 roku wartość portfela aktywnego branży leasingowej była o blisko 15 mld zł mniejsza od salda kredytów inwestycyjnych.
ZPL podkreśla, że struktura rynku finansowania mimo dynamicznych zwyżek pozostaje zrównoważona; 66,4 proc. stanowią samochody osobowe i dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, 33,1 proc. maszyny i inne urządzenia, w tym IT, a 26,7 proc. przypadło na transport ciężki.
Osobowe motorem wzrostu
Samochody osobowe i lekkie dostawcze pozostają największym segmentem w portfelu firm leasingowych i są one także motorem wzrostu całego rynku. Dynamika segmentu w 2014 roku wyniosła 39 proc., a portfel osiągnął wartość 15,5 mld zł. Tak duży wzrost był możliwy dzięki pierwszemu kwartałowi, kiedy przedsiębiorcy wykorzystali kratkowe okienko. W pierwszych trzech miesiącach 2014 roku wartość finansowania wzrosła o 79 proc. – Utrzymanie w kolejnych kwartałach wysokiej dynamiki dla pojazdów lekkich wynikało z korzystnych przepisów dla leasingu aut z segmentu premium – zauważa dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu Andrzej Sugajski. Dodaje, że w połowie roku dynamika tego segmentu wyniosła 56 proc. przy wartości umów na poziomie 8 mld zł.
W 2014 roku przedsiębiorcy wyleasingowali łącznie 115 577 samochodów osobowych, o 21,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Wzrost ilościowy jest mniejszy od wartościowego, z czego wynika, że rośnie cena pojedynczego leasingowanego samochodu.