[b] Zatrudniam ponad 50 pracowników i od ponad trzech lat stosuję do nich nowe regulaminy pracy, wynagradzania oraz zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. W grudniu 2008 r. w firmie powstał związek zawodowy. Czy w takiej sytuacji muszę konsultować istniejące regulaminy z przedstawicielami nowo powstałej organizacji?[/b] – pyta czytelnik DOBREJ FIRMY.
Pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników nieobjętych układem zbiorowym pracy określającym zasady wynagradzania i przyznawania innych świadczeń pracowniczych musi samodzielnie ustalić warunki wynagradzania w regulaminie. Wchodzi on w życie po dwóch tygodniach od daty podania go do wiadomości pracowników w sposób przyjęty u pracodawcy. Przesądza o tym art. 77[sup]2[/sup] kodeksu pracy.
Taki szef powinien ustalić również regulamin pracy (art. 104[sup]2[/sup] k.p.). A jeśli zatrudnia 20 osób w przeliczeniu na pełne etaty, decyduje także, czy będzie prowadził fundusz świadczeń socjalnych. Jeśli tak, wymaga to również stworzenia regulaminu określającego zasady korzystania z niego (art. 8 ust. 2[link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=74017] ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, DzU z 1996 r. nr 70, poz. 335 ze zm.[/link]).
[srodtytul]To nie ma wpływu[/srodtytul]
Jeśli w firmie nie istnieją związki, pracodawca samodzielnie wydaje regulamin pracy i regulamin wynagradzania, a jedynie przy regulaminie zfśs musi uzgodnić jego treść z reprezentantem załogi.