Teraz przedsiębiorcy mogą zdobywać wiedzę za pieniądze z Unii Europejskiej

Realizacja programu „Franczyza szansą na rozwój polskich przedsiębiorstw” potrwa do grudnia 2010 r. Projekt obejmuje cykl szkoleń dla franczyzodawców i franczyzobiorców

Aktualizacja: 19.05.2010 04:33 Publikacja: 19.05.2010 03:00

Teraz przedsiębiorcy mogą zdobywać wiedzę za pieniądze z Unii Europejskiej

Foto: Rzeczpospolita

Na rozwój rynku franczyzy Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) przekaże blisko 2 mln zł z dotacji unijnych. Dzięki nim uczestnicy szkoleń oszczędzą nawet do 70 proc. kosztów nauki.

[srodtytul]Od dwóch do pięciu dni[/srodtytul]

Szkolenia przewidziane są w sumie dla 525 osób, które planują inwestycję w biznes na licencji oraz dla 60 przedstawicieli przyszłych firm franczyzowych.

[b]Do grudnia 2010 r. w największych polskich miastach odbędzie się 21 szkoleń dla franczyzobiorców oraz sześć szkoleń dla franczyzodawców.[/b]

Szkolenie dla franczyzodawców trwają dwa dni, natomiast dla franczyzobiorców – pięć. Rekrutacja odbywa się za pośrednictwem strony internetowej www.franczyza.eu po wypełnieniu formularza zgłoszeniowego.

[b]Terminarz szkoleń znajdziemy na stronie [link=http://franczyza.eu/szkolenie/franczyzobiorca]http://franczyza.eu/szkolenie/franczyzobiorca[/link].[/b] Z zamieszczonego tam zestawienia wynika, że ostatnie szkolenie dla franczyzobiorców odbędzie się 6 –10 grudnia 2010 r. w Poznaniu. Dla franczyzodawców przewidziane są jeszcze trzy szkolenia: w lipcu w Gdańsku, we wrześniu w Warszawie i w listopadzie w Katowicach.

[srodtytul]Dla małych i średnich[/srodtytul]

Niezależnie od tego, czy chodzi o franczyzobiorców czy franczyzodawców, warsztaty skierowane są do osób zatrudnionych w małych, średnich oraz mikroprzedsiębiorstwach lub do prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Przy zapisach na szkolenia mają być preferowane osoby rzeczywiście planujące działalność franczyzową.

Jakie firmy można uznać za mikro, małe lub średnie przedsiębiorstwo?

Za mikro lub małego przedsiębiorcę uważa się takiego, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych: zatrudniał średniorocznie mniej niż 50 pracowników oraz osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 10 mln euro lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 10 mln euro.

Za średniego przedsiębiorcę uważa się takiego, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych: zatrudniał średniorocznie mniej niż 250 pracowników oraz osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 50 mln euro lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 43 mln euro.

[srodtytul]Czego można się dowiedzieć[/srodtytul]

Szkolenia obejmują następujące tematy: omówienie zalet i wad franczyzy, prawa i obowiązki franczyzobiorcy i franczyzodawcy, zapisy umowy franczyzy, koszty inwestycji, spodziewane dochody, zarządzanie personelem placówki franczyzowej (tworzenie systemów motywacyjnych, tworzenie zespołów, radzenie sobie z konfliktami), relacje z klientem, skuteczna sprzedaż i negocjacje.

[b]Uczestnicy szkolenia będą się też dowiadywać, jak wybrać najlepszą dla siebie franczyzę.[/b]

Program „Franczyza szansą na rozwój polskich przedsiębiorstw” ma pomóc przedsiębiorcom uniknąć błędów przy wyborze właściwego modelu biznesowego oraz zaznajomić z zasadami zarządzania placówką franczyzową, natomiast franczyzodawcy dowiedzą się, jak odpowiednio zabezpieczyć swoją markę.

[srodtytul]Biznes z perspektywami[/srodtytul]

Głównym atutem franczyzy jest bezpieczeństwo inwestycji. Według danych GUS z 2008 r. w pierwszym pięcioleciu funkcjonowania upadłość ogłasza 75 proc. tzw. zwykłych przedsiębiorstw i tylko 15 proc. firm franchisingowych. Jednak nawet takie wyniki przekonują, że franczyza nie jest w 100 proc. bezpiecznym biznesem.

Wiąże się również z pewnymi zobowiązaniami franczyzobiorcy wobec franczyzodawcy. Przede wszystkim w zamian za przyłączenie do sieci franczyzobiorca ponosi jednorazową opłatę wstępną i przez cały okres współpracy określony procent swoich miesięcznych obrotów.

Ponadto partner sieci musi się podporządkować franczyzodawcy w zakresie procedur i metod prowadzenia biznesu. Musi spełniać wszelkie narzucone mu normy obowiązujące w danej sieci, np. w zakresie oferowanych produktów lub usług, standardów obsługi klienta, wizualizacji placówki itd.

Według raportu o rynku franczyzy w Polsce autorstwa PROFIT system, [b]w 2009 r. przybyło 5,5 tys. małych i średnich przedsiębiorstw działających na licencji franczyzowej, a na rynku pojawiły się 124 nowe sieci.[/b] Ogółem na początku tego roku w Polsce działało 32 248 placówek franczyzowych w ramach 565 systemów.

[ramka][b]Przeczytaj dokładnie umowę

Komentuje Michał Wiśniewski, dyrektor działu doradztwa we franczyzie PROFIT system:[/b]

Przed podjęciem decyzji o przystąpieniu do franczyzy należy dokładnie przeanalizować umowę. W polskim prawie umowa franchisingu jest tzw. umową nienazwaną, czyli taką, która nie ma ustawowej definicji, jak umowa najmu, a co za tym idzie – żaden przepis prawny nie wylicza praw i obowiązków, jakie strony mają względem siebie. Dlatego istnieje duża swoboda w konstruowaniu treści umowy.

Franczyzobiorcy, oceniając warunki uczestnictwa w systemie licencyjnym, muszą mieć na uwadze, że zasadą we współpracy franczyzowej jest poświęcenie niezależności jako przedsiębiorcy w zamian za otrzymane know-how franczyzodawcy, możliwość występowania pod jego marką i uzyskanie pomocy w prowadzeniu biznesu.

Jednocześnie franczyzodawcy, korzystając ze swobody w konstruowaniu zapisów umownych, czasami narzucają franczyzobiorcom zbyt rygorystyczne obowiązki.

Franczyzobiorcy, zapoznając się z warunkami współpracy, powinni zwrócić uwagę przede wszystkim na to, czy umowa przewiduje wyłączność terytorialną przyznawaną franczyzobiorcy i czy okres obowiązywania umowy jest na tyle długi, że inwestycja będzie miała możliwość się zwrócić.

Najważniejsza rada dla franczyzobiorców to taka, aby samodzielnie sprawdzali realność założeń finansowych przedstawianych przez franczyzodawcę oraz czytali umowy i wyjaśniali wszelkie wątpliwości przed ich podpisaniem. Wybierając franczyzodawcę, należy najpierw wybrać najlepszą dla siebie branżę, a następnie firmę, z jaką chciałoby się współpracować.

Przy podpisywaniu umowy franczyzowej należy zwrócić uwagę na zapisy uprawniające franczyzodawcę do rozwiązania współpracy z franczyzobiorcą. Należy się liczyć z tym, że powodów, dla których franczyzodawca może rozwiązać umowę, jest znacznie więcej od tych, które przysługują franczyzobiorcy.[/ramka]

Na rozwój rynku franczyzy Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) przekaże blisko 2 mln zł z dotacji unijnych. Dzięki nim uczestnicy szkoleń oszczędzą nawet do 70 proc. kosztów nauki.

[srodtytul]Od dwóch do pięciu dni[/srodtytul]

Pozostało 96% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów