Reklama

Prowizoryczne autostrady na Euro

Kibice pojadą autostradami będącymi jeszcze w budowie. Umożliwia to nowela specustawy drogowej. Nie obędzie się jednak bez problemów

Aktualizacja: 28.05.2012 10:17 Publikacja: 28.05.2012 09:52

Decyzja o pozwoleniu na użytkowanie niedokończonej autostrady będzie wydawana warunkowo i na określo

Decyzja o pozwoleniu na użytkowanie niedokończonej autostrady będzie wydawana warunkowo i na określony czas

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Na Euro nie udało się wybudować wszystkich odcinków autostrad. Stało się tak z różnych powodów – mówi Urszula Nelken z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Przejezdność ma umożliwić nowelizacja specustawy drogowej obowiązująca od 18 maja. – Ta nowela została przygotowana na zamówienie polityczne – uważa Tomasz Latawiec, prezes Stowarzyszenia Inżynierów, Doradców i Rzeczoznawców.

Co mówi regulacja

Część przepisów nowelizacji będzie obowiązywać do końca czerwca 2012 r. Zgodnie z nimi właściwy organ nadzoru budowlanego będzie mógł wydać decyzję o pozwoleniu na użytkowanie drogi, jezdni lub odcinka drogi, mimo że roboty budowlane i wykończeniowe nie zostaną jeszcze zakończone, a wymagania środowiskowe – spełnione. Przy drogach nie będą więc musiały stać m.in. ekrany akustyczne, działać urządzenia podczyszczające ścieki, a – co ciekawe – w przypadku dwóch odcinków autostrady A2, może nie być też warstwy ścieralnej na jezdniach. Taka decyzja o pozwoleniu na użytkowanie będzie wydana warunkowo i na określony czas. W ciągu dziewięciu miesięcy (maksymalnie) od jej wydania ma zostać dokończone to, czego nie udało się zrobić.

Wolno i w korkach

Otwarcie takiej niedokończonej autostrady czy drogi ekspresowej nie oznacza, że będziemy pędzić nią z maksymalną dozwoloną prędkością (np. na autostradzie 130 km na godzinę). – Droga nie będzie skończona, nie będzie miała np. warstwy ścieralnej, dlatego będą wprowadzane różnego typu ograniczenia w prędkości lub zakazy wyprzedzania – mówi Mariola Berdysz, inżynier budowlany i dyrektor fundacji Wszechnica Budowlana. A to oznacza, że kibice, zamiast pomknąć autostradą na mecze, mogą stać w... korkach. Później zaś trzeba będzie dokończyć budowę. Może się zatem też tak zdarzyć, że wprowadzony będzie ruch dwukierunkowy na jednej jezdni autostrady, a w skrajnych przypadkach – objazdy.

Nie wszystkie jednak przepisy nowelizowanej ustawy będą obowiązywać tylko do końca czerwca 2012 r. Jeden z artykułów nie ma ograniczenia czasowego. – Jego treść jest niebezpieczna – ostrzega Tomasz Latawiec. Stwierdza on, że odstąpienie od zatwierdzonego projektu budowanego w zakresie objętym projektem zagospodarowania terenu w liniach rozgraniczających drogi nie stanowi istotnego odstąpienia, jeżeli nie wymaga uzyskania pozwoleń, opinii, uzgodnień i innych dokumentów wymaganych przez przepisy szczególne.

Reklama
Reklama

Oznacza to, że w wielu wypadkach inwestor nie będzie musiał występować do odpowiedniego organu o decyzję o zmianie decyzji o pozwolenia na budowę) tak jak to było, zanim nowela weszła w życie. Wystarczy, że projektant naniesie zmianę w projekcie budowlanym i dokona kwalifikacji jako nieistotne odstąpienie.

Spod kontroli urzędników może wymknąć się więc zmiana wielu charakterystycznych parametrów drogi i obiektów przy niej zlokalizowanych, co wcale nie jest dobre z punktu widzenia bezpieczeństwa kierowców. Chodzi np. o: zjazdy, chodniki, bariery energochłonne – tłumaczy Tomasz Latawiec. O tym, jak niebezpieczna jest taka regulacja – będziemy mogli się przekonać, gdy dojdzie do jakiegoś nieszczęśliwego wypadku i wkroczy nadzór budowlany razem z prokuratorem.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki r.krupa@rp.pl

Przejezdne na Euro

Następującymi odcinkami dróg i autostrad w budowie będzie można prawdopodobnie jeździć w czasie mistrzostw:

A1

Toruń – Stryków, odc. Piątek – Stryków

Reklama
Reklama

A2

Stryków – Konotopa, odc. A

A2

Stryków – Konotopa, odc. C

S5

Gniezno – Poznań odc. Gniezno – Czachurki

Reklama
Reklama

S5

Gniezno – Poznań, odc. 2 Czachurki – Kleszczewo

S7

Gdańsk – Koszwały

S7

Reklama
Reklama

Na Euro nie udało się wybudować wszystkich odcinków autostrad. Stało się tak z różnych powodów – mówi Urszula Nelken z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Przejezdność ma umożliwić nowelizacja specustawy drogowej obowiązująca od 18 maja. – Ta nowela została przygotowana na zamówienie polityczne – uważa Tomasz Latawiec, prezes Stowarzyszenia Inżynierów, Doradców i Rzeczoznawców.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Reklama
Samorząd i administracja
Znamy wyniki egzaminu na urzędnika mianowanego. „Przełamaliśmy barierę niemożności"
Prawo w Polsce
Czy można zagrodzić jezioro? Wody Polskie wyjaśniają
Prawo dla Ciebie
Zamieszanie z hybrydowym manicure. Klienci zestresowani. Eksperci wyjaśniają
Za granicą
Ryanair nie poleci do Hiszpanii? Szykuje się strajk pracowników. Jest stanowisko przewoźnika
Prawo drogowe
Będzie podwyżka opłat za badania techniczne aut. Wiceminister podał kwotę
Reklama
Reklama