Majówka na e-hulajnodze w UE. "Rozkład jazdy" w różnych krajach

Zasady użytkowania hulajnogi elektrycznej wypożyczonej podczas majówki gdzieś w Europie, mogą się różnić w zależności od kraju, a czasem nawet od danego miasta. Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich przygotowała zestawienie głównych zasad.

Publikacja: 30.04.2023 11:35

Majówka na e-hulajnodze w UE. "Rozkład jazdy" w różnych krajach

Foto: Adobe Stock

Hulajnogi elektryczne są dozwolone w zdecydowanej większości krajów UE, ale niektóre miasta bądź gminy mogą określać swoje szczegółowe zasady korzystania z tych pojazdów. Przykładem jest Paryż, gdzie po referendum w sprawie e-hulajnóg z końcem lata zostanie wprowadzony zakaz ich wypożyczania i używania na terenie całej metropolii.  

Wiek i prędkość

Jaki jest minimalny wiek użytkowania hulajnogi elektrycznej?

- od 10 roku życia można jeździć na e-hulajnogach np. w Luksemburgu, Niemczech i w Litwie,

- 12 latkowie mogą używać hulajnogi elektrycznej we Francji,

- od 14 roku życia można nimi jeździć na pasach rowerowych oraz na drogach z ograniczeniem prędkości do 30 km we Włoszech i na Cyprze,

- w Bułgarii również użytkownik musi mieć ukończone 14 lat i do 16 roku życia dzieci mogą jeździć tylko po ścieżkach rowerowych,

- w Danii, Słowacji i Szwecji dolna granica wieku to 15 lat,

- w Niderlandach natomiast użytkownicy muszą mieć ukończone 16 lat,

- w Hiszpanii granica wieku może się różnić w zależności od miasta, przykładowo w Madrycie wynosi ona 15 lat, a w Barcelonie 16,

- fińskie przepisy nie określiły wieku minimalnego użytkownika e-hulajnogi, ale wypożyczalnie najczęściej umożliwiają wynajem osobom, które ukończyły 18 lat.

Co istotne - w wielu krajach osoby poniżej 16 roku życia mogą jeździć e-hulajnogą wyłącznie pod opieką osoby dorosłej. Przed wypożyczeniem pojazdu warto zapytać  o szczegółowe przepisy.

Powszechne są ograniczenia prędkości. 20 km/h można pojechać e-hulajnogą na Cyprze, w Danii, Finlandii (w Helsinkach w ciągu dnia, a po północy 15 km/h), w Niemczech, Włoszech, Szwecji i na Malcie.

Szybciej o 5 km/h pojedziemy w Austrii, Bułgarii, Chorwacji, Estonii, Finlandii (jeżeli nie obowiązują szczegółowe przepisy dla konkretnego miasta), we Francji, w Grecji, na Litwie, Słowacji, w Luksemburgu, Niderlandach, Portugalii oraz Hiszpanii.

Czytaj więcej

Chodnik będzie tylko dla pieszych? Ekspert: To sprawa definicji

Gdzie wolno jechać, gdzie parkować

Jazda po chodnikach i ścieżkach dla pieszych nie wszędzie jest dozwolona. Po chodniku nie wolno jeździć na przykład:

- w Hiszpanii i w Szwecji,

- w Austrii – gdy nie ma ścieżki rowerowej wtedy powinniśmy korzystać z drogi,

- na Cyprze – chociaż przepisy lokalne mogą zezwalać na jazdę chodnikiem,

- w Bułgarii – jeśli na danej ulicy nie ma wyznaczonego pasa rowerowego hulajnogi elektryczne muszą poruszać się przy prawej krawędzi pasa, natomiast na drogach z dozwoloną prędkością powyżej 50 km/h, gdzie nie ma pasa rowerowego obowiązuje zakaz jazdy hulajnogą,

- w Danii, Niemczech i Niderlandach – gdy nie ma ścieżki rowerowej trzeba trzymać się krawędzi drogi.

E-hulajnogą wolno jechać po chodniku na przykład:

- we Włoszech,

- w Chorwacji – jeżeli nie ma ścieżki rowerowej,

- w Estonii, Litwie, Portugalii i Słowacji – z prędkością zbliżoną do pieszego,

- w Finlandii osoby poniżej 12 roku życia mogą jeździć po chodniku z maksymalną prędkością 15km/h,

- we Francji – jeżeli nie ma ścieżki rowerowej wówczas prędkość nie powinna przekraczać 6km/h.

A co z parkowaniem e-jednośladu? W Estonii parkowanie hulajnogi na chodniku jest dozwolone, gdy pieszym pozostawia się co najmniej 1,5 m pas do ruchu. W Finlandii użytkownik musi zrobić zdjęcie potwierdzające zaparkowanie – następnie wypożyczalnie sprawdzają, czy pojazd został prawidłowo zaparkowany. Jeżeli parkowanie będzie nieodpowiednie to wypożyczający ponosi karę finansową. W innych wypadkach parkowanie lub zatrzymywanie się na chodniku jest dozwolone, jeżeli nie utrudnia ruchu.

W Austrii, Niemczech i we Francji (chyba że istnieją lokalne przepisy zabraniające, jak np. we Francji) hulajnogi mogą być zaparkowane na chodniku pod warunkiem, że nikomu nie przeszkadzają. Z kolei w Szwecji parkowanie na chodniku jest niedozwolone, chyba że znajduje się tam stojak rowerowy lub miejsce postojowe dla hulajnóg. W Chorwacji e-hulajnóg nie wolno pozostawiać bez nadzoru na obszarach ruchu pojazdów i pieszych, z wyjątkiem miejsc specjalnie oznaczonych.

Obowiązkowe wyposażenie

W większości krajów UE e-hulajnogi, którymi się poruszamy, powinny być wyposażone w dzwonki lub klaksony, hamulce oraz przednie i tylne światła.

- w Finlandii jest obowiązek posiadania świateł przednich – tylne są wyłącznie zalecane,

- w Danii światła muszą być włączone również w ciągu dnia,

- w Bułgarii obowiązkowe są elementy odblaskowe na odzieży podczas jazdy po zmroku,  w Hiszpanii należy nosić kamizelki odblaskowe,

- w Chorwacji natomiast kamizelkę trzeba mieć tylko w nocy,

Kask jest obowiązkowy na przykład w Bułgarii (poniżej 18 roku życia), na Cyprze, w Chorwacji, w Danii jazda bez kasku może zakończyć się mandatem w wysokości ok.1000 zł. We Włoszech kask podczas jazdy e-hulajnogą muszą nosić osoby od 14 do 18 roku życia. Należy mieć kask w Litwie i w Hiszpanii (np. w Madrycie), w Szwecji obowiązkowy jest dla dzieci poniżej 15 roku życia i w Estonii dla osób poniżej 16 roku życia.

Czasami tylko z polisą

E-hulajnogi muszą być ubezpieczone na Malcie, we Francji. W  Austrii  ubezpieczenie jest obowiązkowe dla hulajnóg o mocy 600W i prędkości konstrukcyjnej powyżej 25km/h. W  Danii i w Hiszpanii wypożyczalnia musi mieć wykupione OC i trzeba koniecznie sprawdzić przed wypożyczeniem, czy ma. Także w Niemczech do e-hulajnogi musi być dołączona naklejka ubezpieczeniowa (ważna przez 12 miesięcy).

W Finlandii hulajnogi o mocy silnika powyżej 1000 W lub prędkości maksymalnej powyżej 25 km/h powinny być nie tylko ubezpieczone, ale i zarejestrowane. W Niderlandach hulajnoga musi posiadać ubezpieczenie OC i numer VIN oraz naklejkę.

A to ciekawe

W wielu krajach UE zabronione jest przewożenie innych osób na hulajnodze – za jazdę we dwójkę grożą wysokie mandaty!

W Danii policja może skonfiskować niezarejestrowane i nieubezpieczone hulajnogi.

W Finlandii hulajnogi elektryczne są całkowicie wyłączone z użytku w weekendowe noce (w piątki-soboty-niedziele między północą a 5 nad ranem).

W Szwecji wielu sprzedawców e-hulajnóg wymaga, aby kupujący miał ukończone 18 lat.

Jak podkreśla Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce, przedstawione informacje zostały opracowane na podstawie ankiety uzupełnionej przez centra ECC-Net w lutym 2023 r. W wielu regionach i gminach mogą obowiązywać inne zasady niż te przewidziane w krajowych regulacjach. A i same przepisy mogły ulec zmianie. ECK zachęca zatem do sprawdzenia lokalnych przepisów przed skorzystaniem z e-hulajnogi.

Hulajnogi elektryczne są dozwolone w zdecydowanej większości krajów UE, ale niektóre miasta bądź gminy mogą określać swoje szczegółowe zasady korzystania z tych pojazdów. Przykładem jest Paryż, gdzie po referendum w sprawie e-hulajnóg z końcem lata zostanie wprowadzony zakaz ich wypożyczania i używania na terenie całej metropolii.  

Wiek i prędkość

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
PiS zaostrza przepisy - dożywocie i kary dla 14-latków. Kontrowersji jest więcej
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Prawo karne
Porzucił w lesie kota z cewnikiem i wenflonem. Jest wyrok
Prawo drogowe
Nowe fakty ws. wypadku na A1. Będą zarzuty dla kierowcy BMW
Prawo drogowe
Egzaminacyjna turystyka ma się dobrze. Gdzie najłatwiej zdać na prawo jazdy
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Prawo dla Ciebie
Jak oddać głos w wyborach do Sejmu i Senatu oraz w referendum. Objaśniamy
Konsumenci
Wyłom czy eksces Sądu Najwyższego? Korzystny dla banku wyrok ws. frankowej