Majówka na e-hulajnodze w UE. "Rozkład jazdy" w różnych krajach

Zasady użytkowania hulajnogi elektrycznej wypożyczonej podczas majówki gdzieś w Europie, mogą się różnić w zależności od kraju, a czasem nawet od danego miasta. Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich przygotowała zestawienie głównych zasad.

Publikacja: 30.04.2023 11:35

Majówka na e-hulajnodze w UE. "Rozkład jazdy" w różnych krajach

Foto: Adobe Stock

Hulajnogi elektryczne są dozwolone w zdecydowanej większości krajów UE, ale niektóre miasta bądź gminy mogą określać swoje szczegółowe zasady korzystania z tych pojazdów. Przykładem jest Paryż, gdzie po referendum w sprawie e-hulajnóg z końcem lata zostanie wprowadzony zakaz ich wypożyczania i używania na terenie całej metropolii.  

Wiek i prędkość

Jaki jest minimalny wiek użytkowania hulajnogi elektrycznej?

- od 10 roku życia można jeździć na e-hulajnogach np. w Luksemburgu, Niemczech i w Litwie,

- 12 latkowie mogą używać hulajnogi elektrycznej we Francji,

- od 14 roku życia można nimi jeździć na pasach rowerowych oraz na drogach z ograniczeniem prędkości do 30 km we Włoszech i na Cyprze,

- w Bułgarii również użytkownik musi mieć ukończone 14 lat i do 16 roku życia dzieci mogą jeździć tylko po ścieżkach rowerowych,

- w Danii, Słowacji i Szwecji dolna granica wieku to 15 lat,

- w Niderlandach natomiast użytkownicy muszą mieć ukończone 16 lat,

- w Hiszpanii granica wieku może się różnić w zależności od miasta, przykładowo w Madrycie wynosi ona 15 lat, a w Barcelonie 16,

- fińskie przepisy nie określiły wieku minimalnego użytkownika e-hulajnogi, ale wypożyczalnie najczęściej umożliwiają wynajem osobom, które ukończyły 18 lat.

Co istotne - w wielu krajach osoby poniżej 16 roku życia mogą jeździć e-hulajnogą wyłącznie pod opieką osoby dorosłej. Przed wypożyczeniem pojazdu warto zapytać  o szczegółowe przepisy.

Powszechne są ograniczenia prędkości. 20 km/h można pojechać e-hulajnogą na Cyprze, w Danii, Finlandii (w Helsinkach w ciągu dnia, a po północy 15 km/h), w Niemczech, Włoszech, Szwecji i na Malcie.

Szybciej o 5 km/h pojedziemy w Austrii, Bułgarii, Chorwacji, Estonii, Finlandii (jeżeli nie obowiązują szczegółowe przepisy dla konkretnego miasta), we Francji, w Grecji, na Litwie, Słowacji, w Luksemburgu, Niderlandach, Portugalii oraz Hiszpanii.

Czytaj więcej

Chodnik będzie tylko dla pieszych? Ekspert: To sprawa definicji

Gdzie wolno jechać, gdzie parkować

Jazda po chodnikach i ścieżkach dla pieszych nie wszędzie jest dozwolona. Po chodniku nie wolno jeździć na przykład:

- w Hiszpanii i w Szwecji,

- w Austrii – gdy nie ma ścieżki rowerowej wtedy powinniśmy korzystać z drogi,

- na Cyprze – chociaż przepisy lokalne mogą zezwalać na jazdę chodnikiem,

- w Bułgarii – jeśli na danej ulicy nie ma wyznaczonego pasa rowerowego hulajnogi elektryczne muszą poruszać się przy prawej krawędzi pasa, natomiast na drogach z dozwoloną prędkością powyżej 50 km/h, gdzie nie ma pasa rowerowego obowiązuje zakaz jazdy hulajnogą,

- w Danii, Niemczech i Niderlandach – gdy nie ma ścieżki rowerowej trzeba trzymać się krawędzi drogi.

E-hulajnogą wolno jechać po chodniku na przykład:

- we Włoszech,

- w Chorwacji – jeżeli nie ma ścieżki rowerowej,

- w Estonii, Litwie, Portugalii i Słowacji – z prędkością zbliżoną do pieszego,

- w Finlandii osoby poniżej 12 roku życia mogą jeździć po chodniku z maksymalną prędkością 15km/h,

- we Francji – jeżeli nie ma ścieżki rowerowej wówczas prędkość nie powinna przekraczać 6km/h.

A co z parkowaniem e-jednośladu? W Estonii parkowanie hulajnogi na chodniku jest dozwolone, gdy pieszym pozostawia się co najmniej 1,5 m pas do ruchu. W Finlandii użytkownik musi zrobić zdjęcie potwierdzające zaparkowanie – następnie wypożyczalnie sprawdzają, czy pojazd został prawidłowo zaparkowany. Jeżeli parkowanie będzie nieodpowiednie to wypożyczający ponosi karę finansową. W innych wypadkach parkowanie lub zatrzymywanie się na chodniku jest dozwolone, jeżeli nie utrudnia ruchu.

W Austrii, Niemczech i we Francji (chyba że istnieją lokalne przepisy zabraniające, jak np. we Francji) hulajnogi mogą być zaparkowane na chodniku pod warunkiem, że nikomu nie przeszkadzają. Z kolei w Szwecji parkowanie na chodniku jest niedozwolone, chyba że znajduje się tam stojak rowerowy lub miejsce postojowe dla hulajnóg. W Chorwacji e-hulajnóg nie wolno pozostawiać bez nadzoru na obszarach ruchu pojazdów i pieszych, z wyjątkiem miejsc specjalnie oznaczonych.

Obowiązkowe wyposażenie

W większości krajów UE e-hulajnogi, którymi się poruszamy, powinny być wyposażone w dzwonki lub klaksony, hamulce oraz przednie i tylne światła.

- w Finlandii jest obowiązek posiadania świateł przednich – tylne są wyłącznie zalecane,

- w Danii światła muszą być włączone również w ciągu dnia,

- w Bułgarii obowiązkowe są elementy odblaskowe na odzieży podczas jazdy po zmroku,  w Hiszpanii należy nosić kamizelki odblaskowe,

- w Chorwacji natomiast kamizelkę trzeba mieć tylko w nocy,

Kask jest obowiązkowy na przykład w Bułgarii (poniżej 18 roku życia), na Cyprze, w Chorwacji, w Danii jazda bez kasku może zakończyć się mandatem w wysokości ok.1000 zł. We Włoszech kask podczas jazdy e-hulajnogą muszą nosić osoby od 14 do 18 roku życia. Należy mieć kask w Litwie i w Hiszpanii (np. w Madrycie), w Szwecji obowiązkowy jest dla dzieci poniżej 15 roku życia i w Estonii dla osób poniżej 16 roku życia.

Czasami tylko z polisą

E-hulajnogi muszą być ubezpieczone na Malcie, we Francji. W  Austrii  ubezpieczenie jest obowiązkowe dla hulajnóg o mocy 600W i prędkości konstrukcyjnej powyżej 25km/h. W  Danii i w Hiszpanii wypożyczalnia musi mieć wykupione OC i trzeba koniecznie sprawdzić przed wypożyczeniem, czy ma. Także w Niemczech do e-hulajnogi musi być dołączona naklejka ubezpieczeniowa (ważna przez 12 miesięcy).

W Finlandii hulajnogi o mocy silnika powyżej 1000 W lub prędkości maksymalnej powyżej 25 km/h powinny być nie tylko ubezpieczone, ale i zarejestrowane. W Niderlandach hulajnoga musi posiadać ubezpieczenie OC i numer VIN oraz naklejkę.

A to ciekawe

W wielu krajach UE zabronione jest przewożenie innych osób na hulajnodze – za jazdę we dwójkę grożą wysokie mandaty!

W Danii policja może skonfiskować niezarejestrowane i nieubezpieczone hulajnogi.

W Finlandii hulajnogi elektryczne są całkowicie wyłączone z użytku w weekendowe noce (w piątki-soboty-niedziele między północą a 5 nad ranem).

W Szwecji wielu sprzedawców e-hulajnóg wymaga, aby kupujący miał ukończone 18 lat.

Jak podkreśla Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce, przedstawione informacje zostały opracowane na podstawie ankiety uzupełnionej przez centra ECC-Net w lutym 2023 r. W wielu regionach i gminach mogą obowiązywać inne zasady niż te przewidziane w krajowych regulacjach. A i same przepisy mogły ulec zmianie. ECK zachęca zatem do sprawdzenia lokalnych przepisów przed skorzystaniem z e-hulajnogi.

Hulajnogi elektryczne są dozwolone w zdecydowanej większości krajów UE, ale niektóre miasta bądź gminy mogą określać swoje szczegółowe zasady korzystania z tych pojazdów. Przykładem jest Paryż, gdzie po referendum w sprawie e-hulajnóg z końcem lata zostanie wprowadzony zakaz ich wypożyczania i używania na terenie całej metropolii.  

Wiek i prędkość

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów