Aktualizacja: 01.08.2016 10:50 Publikacja: 31.07.2016 19:43
Foto: PAP, Maciej Kulczyński
W 2015 roku rowerzyści uczestniczyli w 4,6 tys. wypadkach drogowych. Zginęło w nich ponad 300 osób, rannych zostało 4,5 tys. osób. To dane z najnowszych policyjnych statystyk bezpieczeństwa na drogach. Wśród ofiar największą grupę stanowili sami rowerzyści – 300 zabitych oraz 4,1 tys. rannych. Najczęstszymi przyczynami wypadków powodowanych przez rowerzystów były: nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu – 606 wypadków, nieprawidłowe wykonywanie manewru skrętu – 208, niedostosowanie prędkości do warunków ruchu – 173, nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych – 112. I właśnie temu ostatniemu wykroczeniu ostatnio bacznie przyglądają się policja i straże miejskie.
Jazda w okresie trzymiesięcznego zatrzymania prawa jazdy ma skutkować cofnięciem uprawnień na pięć lat. Zdaniem ekspertów to sankcja nieproporcjonalna i naruszająca zasadę równości wobec prawa.
Pojawienie się tzw. seryjnego mordercy oznacza dla policji walkę z czasem, bo funkcjonariusze wiedzą, że może uderzyć ponownie. W takich przypadkach wyzwaniem jest też udowodnienie dokonania serii przestępstw. Śledczy mogą zastosować tzw. siedem złotych pytań i szukać "podpisu" sprawcy.
Czasowe zamrożenie albo obniżenie poziomu wynagrodzeń sędziów jest dopuszczalne. Musi to być jednak zapisane w ustawie, uzasadnione celem interesu ogólnego i podlegać skutecznej kontroli sądowej.
Odpowiedzią sądów na zapowiedzi o charakterze politycznym jest skrupulatne trzymanie się prawa i najsprawniejsze orzekanie dystansujące się od emocji - mówi „Rzeczpospolitej” prof. Krzysztof Wiak, nowy prezes Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych Sądu Najwyższego.
Regulacje wywierają coraz większą presję na biznes, by działał w sposób bardziej zrównoważony. Jednak rośnie też opór firm wobec tych wymagań, tym bardziej że wiele z nich oznacza duży wysiłek i spore koszty ekonomiczne i społeczne.
Praca ponad 40 godzin tygodniowo powinna uprawniać do wynagrodzenia za nadgodziny - uznał w środę Sąd Najwyższy w uchwale podjętej przez skład siedmiu sędziów.
Elektromobilność to dzisiaj już nie jest pytanie „, czy”, tylko „jak”. Jaki samochód wybrać? O jakiej mocy? Z jak dużą baterią? Wreszcie, z jaką ładowarką? W przypadku samochodów marki Mercedes niezmienne jest jednak to, że wszystkie łączą wysoką efektywnością oraz lokalnie bezemisyjną jazdą z osiągami, komfortem i bezpieczeństwem.
Złamanie przepisów ruchu drogowego wiąże się z karą pieniężną oraz punktami karnymi. Każdy kierowca posiada ich limit, który kasuje się po pewnym czasie. Aby jednak tak się stało, muszą zostać spełnione pewne warunki.
Samo stwierdzenie funkcjonariusza straży miejskiej, że kierowca zaparkował swój samochód w odległości mniejszej niż 10 metrów od skrzyżowania, nie wystarczy do nałożenia mandatu.
Czy immunitet chroni Antoniego Macierewicza przed odebraniem prawa jazdy? Niezależnie od ostatecznego rozstrzygnięcia tej kwestii, wiceprezes PiS po upływie siedmiu dni od wtorkowego zatrzymania przez policję nie powinien prowadzić samochodu.
Sąd Rejonowy w Starogardzie Gdańskim rozstrzygnął kwestię, która wśród niektórych kierowców i ekspertów wzbudza wątpliwości, a mianowicie, kiedy możemy mówić o pieszym wchodzącym na przejście.
Włochy znacznie zaostrzają przepisy ruchu drogowego, które zaczną obowiązywać od stycznia 2025 roku. Nowe przepisy przewidują drastycznie podwyższone kary pieniężne i karę pozbawienia wolności.
W piątek szefowie resortów sprawiedliwości, infrastruktury oraz spraw wewnętrznych przedstawili oficjalne propozycje zmian w prawie, które mają zwiększyć bezpieczeństwo na polskich drogach. Wśród nich pojawiło się tzw. zabójstwo drogowe, nowe przestępstwo organizowania oraz brania udziału w nielegalnych wyścigach ulicznych oraz nowe wykroczenie - drift.
17 latkowie za kierownice samochodów osobowych – taki pomysł ma resort infrastruktury. Z kolei Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji chce surowszych kar za wykroczenia drogowe. To nie wszystkie zmiany jakie proponują rządzący.
Kierowcy, którzy z braku pieniędzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty, są w gorszej sytuacji od tych, których stać na zapłatę od razu czy w terminie wskazanym w mandacie kredytowanym. Rzecznik praw obywatelskich zwrócił się do ministra spraw wewnętrznych o zmianę przepisów.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas